|
|
................... |
|
................... |
SÜRGÜN
HİZMETÇİLERİ |
GHUNEKHO K. Özbay |
|
|
................... |
|
................... |
Çerkesler ırksal yapıları
gereği kıskançlık, hasetlik bilmezler ve içinde
bulundukları milletlere çabuk kaynaşırlar.
Kendilerine verilen görevleri de
bir şeref kabul edip görevi de yerine getirirler.
Türkiye'de bir çok makamda görev alanlarımız vardır ki,
gerçek Türklerden de Türkçüdürler. Bu uğurda da canlarını
verirler ama kendi kimlikleri de devamlı sömürülmektedir,
ruhlarından koparılmaktadırlar.
Çerkeslerin vatanı bi şekilde istila edilmiş olsa da
vatandan ayrılmaları da bir o kadar hataydı, kabul
edilemezde. Çünkü gittikleri ülkelerin insanıyla,
dilleriyle hiçbir bağlantıları yoktu. Aradaki bağ sadece
dindi. Çerkeslerdeki din sömürüsünü de, Osmanlı dini
misyonerleri kaşımışlardır ve onların kışkırtmalarıylada
göç çoğaltılmış, hızlandırılmıştır. Şayet vatanda
kalsaydılar, bir şekilde orada yaşayıp milli varlıklarını
idame ve muhafaza edebileceklerdi. (1)
Geriye dönüp yazıp, yazılabilecek çok şeylerimizin olduğu
kesin. Bunlara sığınmak geleceğimiz içinde ayakbağı olur
ki, bizler bu bu günlerde bunun sıkıntılarını
yaşamaktayız. Şimdilerde dönüş, kalış tartışmaları üzerine
politikalarımız belirlenmeye çalışılmakta. Bakış, Türkiye
bakışıdır ama başka ülkelerdeki soydaşlarımızı hiçte
düşünmeyiz. Suriye, Libya, Mısır, Ürdün Çerkesleri
geçmişte balkanlarda olduğu gibi bir çatışmanın içindeler.
Bunlar kabile yöneticilerine mi
yoksa, demokrasi adı altında geliştirilen Arap
milliyetçiliğine mi hizmet
edecekler. Bu tehlike Türkiye'de
de hissedilmektedir. Bunların her ikisi
de bizler için tehlikelidir. Bizlere düşen, dönüş,
kalış, özgürlük gibi kavramlardan sıyrılıp Çerkeslerin
anavatana göçü sağlamaktır. Hiç değilse, başkalarının
geleceğini değil de, kendimizin
ve topraklarımızın geleceğini belirlemiş oluruz.
21 MAYISÇILARI
Çerkes sürgününün anma etkinlikleri bu yıl iki ayrı yerde
yapılmaktadır. Birinci gurup Taksimde ve katılımcılar,
Çerkes inisiyatif hareketi, Çerkesya yurtseverleri,
Birleşik Kafkasyalılar ve bireysel hareketçilerdir. İkinci
gurupta Beşiktaş'ta, bir merkezi kimliğe sahip, örgütlü ve
Çerkeslerin geleceğinin anavatan olduğunu
savunanlardır. Doğal olarak her iki gurupta söylemlerinde
haklı olabilirler ama eylemde bazılarının şunu bilmesini
isterim. Ben ne kadar özgürüm, dilimi, kültürümü, sosyal
yaşantımı yaşıyorum derseler de
desinler, bunların hiçbiri vatansız olmaz.
Oğlum sorduğu için soruyorum, sizce bu vatan neresi?
Sürgün toprakları mı?
Yoksa Adigey mi?
Not: Oğlumun yanıtı ise “Nahıjhır şıwome nahıchem
yımıghuagh-Yaşlının hatası, gencin belasıdırç”
DİPNOT:
1) Kafkasya'da Adigeler. İsa
Nuri Ançukh. 1937 Halep |
|
|
|
|
|
|
|
|