...................
...................
ADİGE İSMİ ÜZERİNE DÜŞÜNCELERİM
Musa Tok
4 Temmuz 2007
Redakte: BELCETUQUE Gürbüz Yalçınkaya
                         
...................
...................
Konu hakkında yazan katılımcılarımız:
Musa Tok
, Kaya Şenvar, A. Esra Demiröz, Karaemilyano, Birant Safet, Zafer Sürer, Shabatnuko, Mahmut Ataseven, Hak'un Murat, Almasti, Zexpır, Fuat Aydemir, Turgut Şevki, Guğoj Sami, Recep Par, Batıray Özbek, Tırkubiy, Moxmad Ersanoy
 
CircassianCanada Notu: Aşağıda yayınlanan metinler Denetim Kurulu Üyelerimizce denetlenip yayına verilmiştir.
                     

Musa Tok

Bir süre önce Kaya Şenvar kanalıyla, sitenizde dernek isim değişikliği hakkında düşüncelerimi paylaşmıştım.

Aldığım olumlu ve olumsuz tepkiler üzerine zoraki olarak bilgisayar aldım, çünkü; 700 YTL telefon parası verdim, bu yüzden.

Ben fikirlerimin arkasındayım, bu konuda benim gibi düşünen ya da farklı bir görüşe sahip insanlarla! Eğer; Adige ismini kabul etmiyorlarsa (!) ''Çerkes'' isminde anlaşabilirim, fakat Kafkas ismini ben ''Musa Tok'' olarak kesinlikle kabul etmiyorum.

Şu anda beni temsil eden dernek ismi, Kuzey Kafkas Kültür Derneği’dir, dolayısıyla, bugün için ben elimden gelen her türlü fedakarlığı bu dernek için yaparım.

Milliyet gazetesinin son yaptığı ''etnik köken anketi'' bizi ne olarak ve kaç kişi göstermiştir inşallah okumuşsunuzdur. Nart dergisinin son sayısında sayın Ömer Aytek Kurmel'in yazısı okunduysa bir çok şeye cevaptır, yazdığının her satırına sonuna kadar katılıyorum kendisini tebrik ederim.

Ben isim değişikliğini söylediğim zaman en çok eleştirildiğim konu mikro milliyetçilik doğar diyorlardı, ben Düzce derneğinden bir gurup gençle Belçika'ya gitmiştim, orda gördüm ki (!) oradaki Türk'lerin tam 3 tane federasyonları var bir federasyon olmak için 25 derneğin bir araya gelmesi lazım.

Demekti orda en az 75 Türk Derneği var. Türkiye’deki Kafkas kökenliler Adige Derneği olursa yarın biri çıkar Shapsugh derneği açar diyorlar.

Bugün ben ah keşke kendi sülalemden tüm insanları toplayabilsem onları örgütleyebilsem keşke kendi sülale derneğimi kurabilsem, gidip de federasyona üye olabilsem ah keşke o federasyona 300-500 dernek üye olsa, keşke bir kaç federasyon birleşip konfederasyon olabilsek.

Düşünebiliyor musunuz, bu kadar derneğin sadece yönetim kurulu üyeleri bile çok şeyler başarabilir, ah keşke bizim o konfederasyon başkanımız bu kadar derneği temsilen bir yerlerde güç gösterisi yapsa.

Bunlar bazılarına çok ütopik gelebilir, fakat olmayacak şeyler değil. Galiba çok uzattım, Çerkeslik için her kim ne yapıyorsa, namaz kılan, nasıl Mekke'ye doğru dönüyorsa, Adigelik için uğraşanlar, yüzlerini anavatana dönsünler.

Son eklemek istediğim, herkesin fikrini söyleme hürriyeti var fakat sakın Adige ve terbiye kurallarının dışına çıkılmasın. İsimler üzerinde polemik yapılmasın, burası internet ortamı diye kimse kimseye hakaret etmesin.

Herkese çok selam ve sevgilerimi gönderiyorum.



Kaya Şenvar
4/8/2007

Merhaba CircassianCanada okurları,

Musa Tok arkadaşımın yazdığı her satıra imzamı atıyorum. Çok samimi ve net tavrı ve söylemleriyle Guğoj Musa'yı kutluyorum.

Yazısına eklenecek çok şey var, ama kısa ve anlaşılır yazdığı için, eğer soru olursa cevaplamak gerekebilir.

Ütopik olmayan, ayakları yere basan ve popülizmden uzak, pratikte üreten veya üretmeyi planlayan herkesle olmayı ve vermeyi isterim.

Buyurun pratiğe baylar bayanlar.

Herkese selam ve sevgiler.



A. Esra Demiröz
4/8/2007

Musa ağabey,

Her şekilde fikirlerini destekliyorum. Seni CC de görmek çok güzel.

Saygılarımla.



Karaemilyano
4/8/2007

Güzel bir düşünce fakat taşradaki bazı küçük derneklerinin sonu olur.


Musa Tok
4/10/2007

Taşradaki derneklerin sonu olur demişiniz, kimsiniz, nerede yaşıyorsunuz bilmiyorum ama taşra derken nereyi ve kimleri kastettiniz açıklarsanız çok memnun olurum. Ayrıca bu derneklerin nasıl sonu olur onu da anlayamadım. Allah aşkına taşra diye bir yer mi kaldı veya öyle bir yerde yaşayan Çerkes mi var.

Esra çok teşekkür ederim, daha yeni yazmaya başladım yazımı biraz daha ilerleteyim geniş yazışırız, ailene çok selam.



Karaemilyano
4/10/2007

Musa bey,

Derneğimizde Shapsugh, Abzegh, Çeçen, Kabardey, Wubıh hatta Karaçay kardeşlerimizle derneğimizi ayakta tutmayı beceremedik. Federasyonlaşma süreci, Kaf-Der'in şubesiydik.

Şimdi kalkıp Shapsughlar kendi derneğini, Çeçenler kendi derneğini vs kendi derneğini kurup federasyonlaşsınlar demek kolay. Asimile durumuna göre Çerkes’ten sayılmıyorsak o başka. Bu öneriniz mahsurlu tarafları giderilecek şekilde uygulanabilir. Formül bulmak çözüm bulmak kolay. Yeter ki ayrıştırıcı değil bütünleştirici olsun.

Selamlar, saygılar.



Birant Safet
4/10/2007

Nıbjoğ Guğoj Musa Tok,

Bilgisayarını iyi günlerde kullan, ayrıca CC.'ye hoş geldin. Kuzey Kafkasya konusunda yapıcı, uzlaşıcı ve sağlam duruşlu olduğunu seni tanıyanlar biliyor, fikirlerine katılıyorum.

Xeku, L'epk'ı, gupşısemc'e Tızeğus.



Zafer Sürer
4/10/2007

Sevgili Musa'nın yeniden ısıtıp önümüze koyduğu konu aslında yoğun olarak tartışılmaya değer bence de. Bu konuda daha önce yapılan tartışmaları da yakından takip etmiş biri olarak önerim şudur:

Adigistler, Adige, Kabardistler, Kabardey ve Abhazistler de -ki örnekleri var- Abaza dernekleri kursunlar. Hatta daha da lokalize ederek Abzeghistler, Shapsughistler, Cemguyistler vb. ayrı dernekler de kurulabilinir. Yalnız mevcut kurulu yapıların adlarının bu yönde değiştirilmesini talep etmek çok da insaflı bir davranış olarak gelmiyor bana.

Sanırım bu tartışmadan önce asıl tartışılması gereken insanların artık diasporada (Necdet ağabeyin kulakları çınlasın. O bizi sürgünümsü ve diasporik görür) olmazsa olmaz Çerkes üst kimliğinin kabullenip kabullenmemeleri sorunudur. 'Çerkes eşittir Adige' falan filan ya da 'bilimsel olmak lazım' gibi tartışmaların bize getirdiği bir fayda olduğunu da sanmıyorum. Dünyadaki bütün Kafkasyalıların (kabul etseler de etmeseler de) ortak adıdır Çerkes ve ben önce Çerkes olmaktan mutluyum. Çerkes’im diyen her Kafkasyalının lokal kimliğinin ne olduğu da benim açımdan çok önemli değil.

Önerimi yineliyorum:

Mevcut yapıların adını değiştirmek yerine yeni yapılar kurulmalı. Bölünürüz, parçalanırız kaygısı olanlar da hiç telaşlanmasınlar. Hiç bir zaman şu anki durumlarımızdan daha kötü olmayız.

Sevgilerimle



Musa Tok
4/10/2007

Feşaps Saffet ağabey,

Desteğinden dolayı teşekkür ederim. Biz inançlı insanlarız. Amacımız sorun yaratmak değil bu davaya daha çok insanı dahil etmek, kim olduğumuzu unutmamaktır. İyi günlerde görüşmek üzere.



Shabatnuko
4/10/2007

Sayın Musa Tok

Görüşlerinizden, kabile dernekleri dışındakilere katılıyorum. Yani Abzegh, Shapsugh, Bjedugh, Kabardey gibi Adige halkının kabile düzeyinde ayrı örgütlenmesi fikrini yanlış buluyorum. Wubıhların ayrı örgütlenmeleri ise yok sayılmaları ve adlarının tescili nedeniyle politik olarak doğrudur. Yalnız burada ulusalcılık ile kabilecilik olayını birbirine karıştırmayalım, sülale örgütlenmeleri ise çoktandır yapılıyor. çoktandır derken son 10-15 yıldır başlandı. Adigey’de, Kabardey’de, Karaçay-Çerkesya’da sülale toplantıları oluyor. Ayrı ayrı köy dernekleri ise her tarafta var.

Sayın Zafer Sürer;

Bütün Kuzey Kafkasyalıların Çerkes olmadığını siz kabul etmenizde etmeseniz de herkes biliyor. Kulaklarını çınlattığınız Necdet ağabeyinizde bunu bilir. Bir tek geçmişteki yanlış bilgi donanımlarına özeleştiri veremeyen
sizler kaldınız herhalde.

Yeni yapılanmayı ise akıllıca bulmuyorum. Ne yani % 80’nini Adigelerin kurduğu dernekleri tüm varlıklarıyla içi boş kutu gibi mi bırakalım.

Derneklerimiz bir an önce Adige ya da Çerkes adlarını almalıdırlar. Genel kurullarda tüzük değişikliği için oy çoğunluğunun sağlanamayacağı yerlerde ise ayrı dernekler kurulabilir.

Vakit kaybetmeyelim, herkes bulunduğu bölgede çalışmaya baslasın.

Saygılarımla...


Zafer Sürer
4/11/2007

‘’Bütün Kuzey Kafkasyalıların Çerkes olmadığını siz kabul etseniz de etmeseniz de herkes biliyor. Kulaklarını çınlattığınız Necdet ağabeyinizde bunu bilir. Bir tek geçmişteki yanlış bilgi donanımlarına özeleştiri veremeyen sizler kaldınız herhalde.’’

Sayın Shabatnuko,

'Herkes'ten kastınız 'birbirini ağırlar' Adigistler ise haklısınız. Burada dünya kamuoyundan söz etmek gerekirse 'herkes' Çerkes’tir. Necdet ağabeyin ne bildiğini sizin kadar bilirim. O benim ne demek istediğimi anlamıştır, 'yanlış bilgi donanımlarıma gelince' sanırım yazdıklarımı ya anlayamadınız ya da anlamak işinize gelmedi.

Özeleştiri gerektiren bir durum olduğunda da merak etmeyin bunu yapabilecek kadar samimiyim.

Sevgilerimle.



Mahmut Ataseven
4/11/2007

Yazmanların hepsini ayrı ayrı kutluyorum fikirlerine de nispeten katılıyorum, sayın Musa Tok hariç. Nedendir bilmem kendisini sosyal demokrat aileden birinin bu kadar şovenist olabileceğini anlayamıyorum.

Şövenistlik barbarlığın bir çeşididir. Çerkeslik ise dünya kardeşliğini bile benimseyebilecek kadar hazineye sahip bir yapıdır, herkes Çerkes olamaz. Çerkes sonradan olunmaz doğulur ve yaşanır iz bırakılır ölünür. Çerkes doğ, insan ol, Çerkes öl.



Shabatnuko
4/11/2007

Bu söylediğiniz dünya kamuoyu nerede, Çeçenleri, Osetleri, Dağıstanlıları, Karaçay-Balkarları, Abhazları Çerkes olarak kabul ediyor mu bilmiyorum. Çerkes=Adige baslığında yazmış arkadaşlarda, tarihte ve günümüz Kafkasya’sında yaşayanlarda doğruyu biliyor. Asıl siz Çerkeşlik adı altında herkesi birleştirerek Adigistlik yapıyorsunuz. Neredeyse "Ne mutlu Çerkes’im diyene" diyeceksiniz. Bunu Adige şövenizmi olarak yorumluyorum. (Diğer halkların birçok sitesi var. Ne olduklarını kendilerinden öğrenmeye çalışın.)

Türkçem zayıftır. Anlatmak istediğinizi daha net yazarsanız sorun kalmaz.



Zafer Sürer
4/11/2007

Sayın Shabatnuko,

Dilin kemiği yoktur derler. Nereye çekerseniz süner ve bir sürü farklı hatta sözün kendini yalanladığı anlamlar bile yükleyebilirsiniz. Beni şövenistlikle suçlamanız bu 'ucuz Şark kurnazlığını' kullanma becerinizden kaynaklanıyor olmalı.

Birilerin zamanında Adigelere Çerkes dediğini en az sizin kadar ben de biliyorum. Burada tarih dersine de ihtiyaç duymuyorum ama sizin kabullenemediğiniz, Maykop gözlükleri ile hayata bakışın da bazen hatalar içerebileceğidir.

Yıllar önce DÇB eski yönetim kurulu üyelerinden biriyle söyleşiyordum. Benim, bütün 'Kafkasya' sözcüklerimi 'Adigey' diye düzeltiyordu. Sizin son yazdıklarınız bana anı tazeletti. Bakarsınız dediğiniz gibi bir gün hatalarımı da fark ederim sayenizde ama kişiye yönelik 'şövenist' şeklindeki suçlamalarınız için sanırım aynaya ihtiyacınız var.

İnsanın Abhaz, Çeçen, Adige, Oset olması beni çok ilgilendirmiyor. Beni hayata ve bölgeye bakışı ilgilendiriyor.

Kişisel hakaret anlamına gelecek terminolojiden uzak durmaya davet ediyorum sizi. Benim yazdıklarımın içinde yer alan ‘’ist'’ler bir hakaret ya da küçük görme anlamında değildir. Bunlar, gözlemlerim ve yıllardır muhatap olduğum Çerkeslerdeki gözlemlerimin ifadesidir. Benim yazdıklarımdan, benim şövenist olduğumu anladığınıza göre, gerçekten de anlamadığınızı düşünüyorum.

Konunun böyle bir noktaya (!)gelmesine katkım olduğu için de öncelikle sevgili dostum Musa'dan ve CC katılımcılarından özür diliyorum.

Sevgilerimle.



Hak'un Murat
4/11/2007

Sayın Gugoj,

Halkların değişikliğine ve her halkın kendi ulusal kimliğiyle yaşamak isteyen, taraftarı olan diğer halkın uluslaşma isteğini saygıyla karşılamaları gerekmektedir.

Kendini Kuzey Kafkasyalı (Adige, Oset, Abhaz, Çeçen vs.) kimliği ile ifade eden, edebilen ve isteyen insanların ait oldukları halkın uluslaşma uğrunda vereceği mücadele olmalıdır. Abhazların bir Abhaz Kültür Derneği altında buluşması ve ulusallaşma da vereceği mücadelede ben insan ve Adige olarak yanındayım, aynı düşüncem diğer Kuzey Kafkasyalı halklar için de geçerli. (benim uluslaşma mücadelemde bana karsı tavır alınmadığı müddetçe).

Ben diğer halkların ulusallaşma mücadelelerine saygı duyuyor ve hatta destekliyorsam, ayni şekilde iade-i ziyareti onlardan da beklemek hakkımdır.

Konumuz Adigeler;

Adigeler kimlerden oluşur? Doğudan batıya izlersek,

Kabardey, Besleney, Bjedugh, Yecerikuey, Hatukuay, Nathuey, Shapsugh, Abzegh, Janey, Temirguey "Wubıh" ve Chemguy. Yukarıda saydığımız boylar Adige halkını oluşturur. Tarihin hiçbir döneminde de bu boyların hiçbirisi, kendini ne "Çerkes" olarak tanıtmış, ne de "Çerkes" mefhumunu kullanmamıştır.

Adige ulusal sorununa alternatif çözüm ve politikalar üretebileceği seklinde algılıyorsanız isim tartışmasını sırf faydalı değil, hatta zaruri olduğuna inanarak bedenen olmasa da varlığımla teşebbüs ve oluşumunuzu destekler, bulduğum her fırsatta da yardımlarımı esirgemeyeceğimin bilinmesini isterim.

Adige ulusal sorunu için mücadele etmek diğer Kuzey Kafkasyalı halkların inkarı ya da reddi anlamına gelmemelidir. Halkların birbirinden bağımsız ve aynı olmadığından yola çıkılması gerektiğini de bilinmesi aynı şekilde zaruridir.

Adige Kültür Dernekleri, Adige sosyal Yardımlaşma dernekleri, Adige Dili ve Koruma Derneği, Adige Bankası vs. bunlara örnek teşkil edebilir.

Mikro milliyetçilik iddiasında olanlar hep olacaklardır ancak onların iddialarına endekslenmiş bir Adige Ulasal mücadelesi zayıf olduğu kadar anlamsız olacaktır ve karizmadan, halk temsilinden uzak kalacaktır.

Teşebbüsünüzde tüm Türkiye’deki Adige köylerini bildirmeniz (gerektiği şekilde, faşizan olmayan insan değerlerine saygılı bir şekilde) ve de ihmal edilen Thamadelerimizle danışmanızda aşırı önem görüyorum, bunların olmaması durumunda kendinizi resmileştiremez, haklılığınız ve ondan doğacak misyonlarınızı kuramaz, aksine Kaf-Fed, K.K.K, B.K.D vb durumuna gelmiş, yine güzel ve hayati öneme sahip ihtiyacın giderilmesine bu kez de siz sebep olacaksınız.

Kısaca, Adige Kültür Derneği ve arkasından da Adige Federasyonu adı altında olacak ve Adige Ulusal sorununa (sürgün, soykırım, asimilasyona vb.) alternatif çözüm ve politikalar koyabilecek olduğu sürece ben sahsıma siz ve kadronuzu destekliyorum.

Adigelerin kendi içerisinde fraksiyonlara bölünmesi ise Adige Ulusal sorunu mücadelesinde samimi ve dürüst olmadan su anki durumun sorumlularının yerini almaktan ileri gitmez ve çözüm kesinlikle bulunamaz.

Samimi, dürüst, şövenizmden uzak, ırkçılığa karşı, halkla beraber ve halk için varım diyorsanız şimdiden Gongu-maxue.

Umarım fikirlerimle sizlerin yalnız olmadığını ve nicelerinin var olduğunu anlatabilmişimdir.

Vuznshu



Kaya Şenvar
4/11/2007

Sayın Mahmut Ataseven,

Sanırım Musa Tok ile aynı köylüsünüz ve yıllardır da o köyde birbirinizi tanırsınız. Peki neden sanalda Musa'ya karşı barbar tanımını yaparsınız? Kendisinin yüzüne karşı bunu söyleyebilir ya da tartışabilirsiniz öyle değil mi? Barbar tanımlaması hoş olmadı. Varsa bu konuyla ilgili fikriniz ya da alternatif düşünceniz buyurun yazın okuyalım, bilelim. Değilse, bir şey yazmayacaksanız ve de böyle atıflarda bulunacaksanız bence başka platformları seçiniz.
Her neyse anlatmak istediğim, sevgi ve saygı çerçevesinde güzel ve düzeyli tartışmak ve fikir alışverişinde bulunmaktır. Teşekkürler, selamlar.



Guğoyv Musa Tok
4/11/2007

Çok değerli Murat kardeşim,

Yazdıkların için çok teşekkür ederim, kardeşim dedim ama büyüğüm iseniz kusura bakmayın. Zannedersem bu derneklerin isim değişikliği fikrini yazı olarak ilk ben ortaya atmış oldum. Benim bu düşüncemin çok değişik sebepleri var, çok azını buralara yazabiliyorum. Çünkü ben dediğim gibi bu sitelere yeni yazı yazmaya başladım, fakat en başından beri biraz pişman oldum, birbirlerini görmeyen tanımayan insanlar Adigey terbiyesinin dışına çıkıyorlar. Eğer bizler konuştuğumuzun yüzde beşi kadar iş yapsaydık bugün bu durumda olmazdık.

Ben tam 20 senedir bizim tek örgütlenme yerimiz derneklerle kesintisiz uğraşıyorum, ana vatanımızı yaşadığım yer olan Düzce gibi bilirim. Adigey isminde yoğunlaşmam son 5-6 senede oldu. Hayret ettiğim olay, karşı çıkanların çoğunun Adigey olması, bunların çoğunun Birleşik Kafkasya’yı savunmaları. Bunlara en ayrıntılı cevabı Maykop'ta yaşayan Ketaw İbrahim ağabey verdi. Kendisini kutluyorum.

Murat bey ben Düzce’deyim. Siz nerede yaşıyorsunuz bilmiyorum, buralara yolunuz düşerse memnuniyetle misafir ederim. Şunun bilinmesini isterim; bu fikrimden hiç bir güç vaaz geçiremez. Çünkü benim inancım bunu emrediyor, size selam sevgilerimi gönderiyorum sağlıkla kalın.



Musa Tok
4/12/2007

Zafer kardeşim merhaba,

Bilgisayarı yeni aldım dedim ya, hakikaten iyi yapmışım bak kaç sene sonra yazıda dahi olsa buluştuk. Zafer yazın için öncelikle çok teşekkür ederim.

Bu fikrimi herkes konuşuyormuş da yazıya dökmeye korkuyorlardı herhalde. Sen beni tanıyorsun Shapsugh kafası işte, ben yazıya döktüm.

Söylediklerimin sonuna kadar arkasındayım. Adigist diye yazmışsın ne demek anlayamadım. Ama Marksist, Leninist hatta hatta faşist gibi davasına düşüncesine bağlı olduğunu kastettiysen tam öyleyim Zaferciğim.

Yıllardır uğraşıyoruz,  maddi manevi çok yıprandık artık tek amacım var; anavatan ve adım her şeyim yok olacaksa bile adım yaşasın derdim budur. Bir tek ben Musa kalsam da bu adı yaşatacağım. Zafer seni gözlerinden öpüyor Düzce'ye beklerim.

Not: Kabardey olsam daha güzel cümleler kurardım Shapsugh’un ki bu kadar oluyor.



Shabatnuko
4/12/2007

Sayın Zafer Sürer,

Musa Tok arkadaşınızdan özür dilemenize sevindim. "Onun yeniden işitip önümüze sürdüğü" diyerek başlamanız faullüydü.

Ayrıca Adigist, Abhazist`ler derken bunların hakaret ve küçük görme olmadığı açıklamanızda, önce üslubunuzda ve düşüncelerinizde bir küçük görme olduğunu ortaya çıkarıyor.

Derslere ihtiyacınız yokmuş, herkesin var. Ben her konuda hala dersler alıyorum. Bence sizde almaya devam edin, kaybetmez, kazanırsınız.

Su Maykop gözlükleri ne demek? Gerçekler gözlüklere göre farklı mı görünüyor? Eğer gözleriniz sağlamsa hiç gözlük kullanmayınız. Dünyaya çıplak gözle bakın.

Siz bütün Kafkasyalılar Çerkes’tir dedikçe şovenizm devam edecek.

Şark kurnazlığı öyle sizin sandığınız gibi ucuz değildir. Ucuz olanları varsa da, ben onları kullanmıyorum.



A. Esra Demiröz
4/13/2007

Değerli Musa ağabey,

Şu bilgisayarı almanıza en çok sevinenlerden biri inanın benim. Hani birilerine ispat olsun diye sizi uzun zamandır, tanıyorum vs. vs. nasıl birisi olduğunuzu bilirim, kefili (ben neyim ki koca Musa Kah’n kefili olacağım) de benim, gibi saçma sapan bir giriş yapmayacağım...

Nasıl birisi olduğunuzu merak edenler geçmişte neler yaptığınızı, nasıl birisi olduğunuzu ve hayatınızda öncelikli olan mefhumun ne olduğunu tek bir cümlenizden anlayabilir; ‘’Yıllardır uğraşıyoruz maddi manevi çok yıprandık artık tek amacım var anavatan ve ADIM her şeyim yok olacaksa bile ADIM yaşasın derdim budur.’’

Bunu anlamak çokça zor değil. Ancak unutmamak gerekir ki muhataplarınıza neyi ne kadar anlattığınız değil, onların sizi ne kadar anladığı ve anlattıklarınızdan ve söylemlerinizden kibirsiz ve objektif olarak neyi ne kadar aldıkları önemlidir. Çünkü biliyoruz ki 100 Lira verip 1000 Lira’lık konuşan bir toplumumuz var. Uzun lafın kısası niyetleri önemli.

Bu sözünüz bana "Adige, tüm ömrü boyunca iyi bir nam ve şanı için yaşar" atasözünü hatırlattı. Maalesef Çerkes kafası taşımak her annesi-babası Çerkes olana nasip olmuyor...

Bir kişinin niyeti bir başka kişiyi yaralamak veya karalamaksa aracı olarak tabiî ki buluşulabilinecek tek noktayı silah olarak kullanacaktır. Maalesef bizim toplumuzda ise benim "zavallı" olarak adlandırdığım bazı zat-ı muhteremleri amaçlarına ulaşabilmek, kendilerine toplumda bir yer edinebilmek ve egolarını fütursuz - arsızca tatmin edebilmek için ne yazık ki hep "Çerkeslik mefhumunu" kullanmış, kimi yerde de Çerkes töresini şahsi ihtiraslarına uydurmuş veya kurban etmekte çekinmemiştir.

Allah kimsenin kalbine, kültürünü haşat edecek hırs vermesin. Verirse de mümkünse benim çevremde olmasın. Şahsım adına neler yapacağımı geçen sene içerisinde fazlası ile öğrendim.

Ağabey, keşke birileri bana "Adigist" deseydi. Vallahi çok sevinirdim. Gerçi literatürde böyle bir söylem veya kelime var mı bilmiyorum ama ben bunu şöyle tercüme edebiliyorum; "Adigist: Çok Adige, Adigeci, Adige milliyetçisi, Gözü Adigey’den ve Adige’den başkasını görmeyen." Dervişin fikri neyse zikri de odur misali zihnimde böyle şekillendi. Kullanım alanları nerelerdir, işte onu bilmiyorum.

Daha öncede söylediğim gibi, eğer kabul ederseniz nezninizde; dini inanç, siyasi görüş vs. polemiğinden uzak, amacı, niyeti, yönü ve kalbi anavatana hizmet ve milliyetine - töresine dönük siz ve sizin gibi her ADIĞENİN yakmış olduğu, Adığağe şıhaçefe meşalesinin ışığını, her ne pahasına olursa olsun gurur duyarak takip edeceğim. Bu benim şu biçare diasporalı ruhuma ancak şifa olabilir. Ardınızda olmaksa bana ancak şeref verir.

Sevgilerimle.



Hak'un Murat
4/14/2007

Tekrar Merhaba,

Sayın Gugoj Sami ve Sayın Demiröz, Konu baslığı hakkında görüşmek isterim.

Sizler için sakıncası yoksa mail adresleriniz yazmanızı rica ediyorum.

Fiuznshu



A. Esra Demiröz
4/14/2007

Murat Bey,

Bana ulaşmak için CC mailimi kullanabilirsiniz.

Saygılarımla.



Almasti
4/14/2007

Adige mi, Çerkes mi, Apsuwa mı, Abhaz mı, Abaza mı, Abazin mi, Türk mü, Oset mi, Çeçen mi, Kabardey mi, Shapsugh mu, Karaçay mı, Balkar mı, Lak, Lezgi, Avar Dargin vs mi?

Bu konu epeyce çetrefilleşme potansiyeli taşıması özelliğiyle beraber, bazı önemli konular da, bilinç berraklığı oluşturma potansiyelinize barındırıyor, bundan da yararlanma fırsatını kaçırmamalıyım diye düşünerek bu yazıya yöneldim.

Bu konu baslığını açan Musa Geah dostumun da bu konuda ki kişisel tarihine bizatihi şahit olmam nedeniyle samimiyetin den en ufak bir şüphe duymuyorum ve de bu tarz bir bilinç akışına yol açtığı içinde whapsou diyorum kendisine. Burada bu tarz verimli düşünce tartışmalarına yol açacak yazıları daha çok görürüz umarım, ee tabi içerisinde bazı düzeysizlik içeren yazılar -yorumlar- yazan da olacaktır ancak unutmayalım ki onlarda bizim düzeysizlerimiz. (Konuyu kendi düzeylerine -Düzeysizlik düzeyi- çekme çabaları gayet normal.)

Böyle uzun bir girişten sonra, nihayet saadete gelerek konunun özüne hızlı bir dalış yapalım, ben buradaki asıl sorunun, iki ayrı baslıkta değerlendirilmesi gerektiği görüşündeyim.

Birincisi; Adige (Circassian) Xabzeyi yaşatma yönünde kim daha fazla çaba harcıyor ve samimi ise onamı Çerkes diyoruz yoksa hakiki “Asil Çerkes kanı“ (!) taşıması mı ön şarttır?

İkincisi; (ki, bence Musa Tok’un bence asıl dikkati çekmeye çalıştığı nokta bu) bir örgütlenme sorunudur, bizim toplumumuzu sahiden de sağlıklı olarak örgütleyemediğimiz ya da belli bir politika yararına örgütlendirildiğimiz gayet ortada, bu çemberi kırmak için nasıl bir çıkış yolu olabilir ve bu konuda ne gibi cabalar hayata geçirilmeli ki, Türkiye’de yaşayan “7 milyon Çerkes“ anavatanın ve xabzemizin yasaması için gerçek bir güce (her anlamda)dönüşebilsin ve diğer Coğrafyalarda yasayan Çerkeslere de örnek olarak ataleti atabilelim üstümüzden.

Bu iki ayrı konuyu birbirine karıştırmamak için ben kendi görüşümü hemen ortaya koymak isterim.

Bence Çerkesliği yaşatma ve aktarma konusunda hayatını şekillendirebilen, bunu bir yasam biçimine dönüştürebilmiş insanlar en büyük Çerkes’tir ve bence Moğol ya da Afrikalı olmasının hiçbir mahsuru yok, aynı zaman da bu kültür içinde varılan farklı nüansların kendilerini ayrı olarak örgütlemek kadar akılcı bir seçenek önerisi şimdiye kadar hiç yapılmamıştı sanki. Yıllardan beri varılan Oset -Alan-,Çeçen, Abhaz, Karaçay dernekleri neyin nesi? Bunlar yanlış uygulamalar olsaydı şimdiye kadar yaşayabilir miydi ki ve hala çok daha etkinler ve verimli çalışabiliyorlar. Öte yandan bu saydığımız yapılar genel Çerkes toplumundan ayrılmış mı oldular, hiç de değil, hepsi gayet buradalar

Bizim Çerkes büyüklerimiz thamadelerimiz bu kültürün yasaması yönünden sahiden de dünyayı yakından izleyip, anlayıp değerlendirerek kendi gelecek nesillerini bu değerlendirmenin sonucuna göre yönlendirme yetisine ne kadar sahipler? Bu işin icrasında toplumun genelini kucaklama gayretine girişiyorlar mı? Yoksa bu konuları “okumuş eğitimli isinin ehli“ politikacılara mı bırakıyorlar ki, bu konunun sorumluğu ilk önce onlardadır. Thamadelerimiz derlerse ki, “hadi gençler bizden daha iyi siz anlıyorsunuz bu dönemi, iş başına“ onları utandırmayacak sayısız genç insanımız olduğunu düşünüyorum, yeter ki önleri açılsın, fırsat verilsin, özendirilsin.

Bu tarz konuların tartışılmasını toplumuzda epeyce eksik olan özeleştiri yeteneğini yaygınlaştırması acısından gerekli bulduğumu belirterek ufak bir alıntıyla sonlandırmak istiyorum

Şurada, burada güçlü adımlarla dolaşmaktansa, doğru yolda sekerek yürümek daha iyidir.
Augustinus

Sekerek de olsa doğru yolda yürümeye gayret gösterelim lütfen!!
Abzrezy


Hak'un Murat
4/15/2007

Sayın Gugoj, Sayın Senvar ve Sayın Demiröz,

İstemeniz halinde iletişim kurabileceğimiz başlangıç için MSN adresimi veriyorum.

psi-hatujuko@mail.com

Saygılarımla



Zexpır
4/15/2007

Buradaki milliyetçilik mikro değil, atomize milliyetçilik olacak galiba, çok sakıncalı hem de çok.

Bir düşünsel yaklaşım iyi hesaplanmalı, dernek kurmak basit, hem de çok basit. Buyurun burada yazan destek verenler bir kaç dernek açabilirler, fazla söze ne hacet.


Hak'un Murat
4/16/2007

Sayın Zexpir,

Bu konudaki düşüncelerimi yazımda belirttim, siz ise veba hastalığıymış gibi bir şeyler yazıyorsunuz, açık ve net bir şekilde yazın, görüşelim, müzakere edelim.

Saygılarımla.



Fuat Aydemir
4/16/2007

Merhaba,

Sayın Hak'un Murat in 4/11/2007 tarihli yazısı bence bu konuyu çok net ve güzel bir şekilde ifade etmişdir. Konuyu irdelerken, Kuzey Kafkasya da yasayan ulus-halklarında içinde bulundukları durumu ve birbirleri ile olan ilişkilerini göz önüne  alırsak, Türkiye’de de Adige, Abhaz Çeçen, Oset ve Karaçay derneklerinin kendi isimleri altında örgütlenmesi mücadeleye sekte yerine daha bir plan ve programlı ivme katacaktır.

Saygı ve Sevgiler.



Turgut Şevki
4/16/2007

Değerli kardeşim Musa Gah, görüşlerine katılıyorum, bu kültüre maddi, manevi çok emeğin ve katkın var. Düşüncelerin, mutlaka edindiğin tecrübelerin bir sonucudur,
umuyorum diğer dernekler tarafından da destek görür,

Saygılar


Hak'un Murat

4/17/2007

Sayın Ş'ıj'oque Zafer,

Tara quajem vushish?

Quxsij


Zafer Sürer
4/17/2007

Bu konu başlığıyla ilgili, istemeyerekte olsa, bazı yanlış anlaşılmalara sebep olduğumu düşünerek özür dilemem, Shabatnuko'nun satır arası yanlış okumalarından dolayı yeniden yazmamı gerektirdi. Bu vesile ile şu ana kadar yazılanları da değerlendirme fırsatı buldum.

İşlerimin yoğunluğundan dolayı tartışmayı yakından takip edemiyorum. Maddeler halinde yazarak arkadaşımızın bizi doğru anlamasına çalışalım isterim. Elbette karşı çıktığı 'Maykop gözlüklerini' bir kenara bırakarak bakma zahmetinde bulunurlarsa:

1) '’Derse ihtiyaç duymadığım’' kavramı Çerkes sözcüğünün ne ifade ettiği konusundadır ve ben, omuz omuza, barış içinde birinin elinden düşenin diğerinin kaptığı bir Kafkaslılıktan (Çerkeslikten) bahsediyorum ve böyle bakan herkes benim için Çerkes’tir.

2) 'Sonları ‘’ist’'le biten sözcüklerden dolayı yanlış anlaşıldıysam sevgili Musa'dan özür dilerim şeklindeki ifademin küçük düşürücü' niyet taşıdığı şeklinde yorumlanmasına ancak 'şapka çıkartılır. (!)'

3) 'Maykop gözlükleri' kavramımı beğenmemiş olabilirsiniz. Herkesin bildiği bir gerçeği dillendirmekti benim yaptığım. Maalesef 'bu konuda kargadan başka kuş tanımam' zihniyeti, Adigeler arasındaki bütünleşmeye zarar verdiği gibi benzer bir gözlüğün 'Kabardistler tarafından takılmasına sebep olmaktadır. ('Nalçik' gözlüğü)

4) Sonu -ist ile biten sözcükleri, Esra kardeşimin (samimiyetine güvenerek kardeşim diyorum) anladığı anlamda kullandığımı ve bir türlü tanımlanmamasına rağmen meselelere bu perspektiften bakan çok sayıda insan tanımamdan dolayı bu kavramları kullandığımı belirtmek isterim.

5) Dünya Çerkes Birliği'nin Adigece’sinin Dünya Adige Birliği diye ısrarla bizzat örgüt yöneticileri tarafından yazılıyor olmasının ve bu örgütte Karaçay-Çerkesya’daki Abazinlerin ve Abhazya’nın da temsil edildiğini görmemezlikten geliniyor olmasının anlamını çözebilmiş değilim. Bu minval üzere farklı yapıların mutlaka kurulması gerektiğinden yanayım. Zira kimin ne dediği daha net ortaya çıktığı gibi, kimin ne yapabildiği de görülecektir.

6)
'Sevgili Musa'nın yeniden ısıttığı' kavramını özellikle kullandım. Zira aynı konu yine bu forumda tartışılmıştı. Yemeği yeniden ısıtmak hakarete giriyorsa 'Musa kardeşimden tekrar özür diliyorum.'

7) 'Ukalalık' diye tanımlamayacaksanız, bu tartışmanın yol almasına katkım olduğunu düşünüyorum. Ben CC'yi samimi Çerkeslerin ve yönü vatana dönük insanların yazın okulu olarak görüyorum ve bunu da daha önceki bir tartışmada daha belirtmiştim.

8) '’Hazır kurumları yüzde 80 boşaltıp yüzde 20'lere mi bırakacağız'’ yaklaşımı ayakları yere basan bir yaklaşım değildir. Zira bu düşünüş biçiminin, son federasyon seçiminde hem de 'önder' konumundaki kurul üyelerinden aldığı cevap hepimizin malumdur.
Bu yüzden farklı yapı gerekiyorsa -ki ben bu düşünceye katılmıyorum- bu yeni bir yapı, mekan gerektirir. Üyelerinin birinin karşı çıkması bile -kağıt üzerinde ne kadar demokratik olursa olsun- Çerkes vicdanında demokratik değildir.

9) 20 yıldır, Çerkes’im diyen herkesle, bir nefer olarak çalışmaktan büyük mutluluk duyuyorum ve ben dostlarımla böyle kalmak istiyorum. Bu vesile ile de 'Maykop' ve 'Nalçik' gözlüklerini takmak yerine, çıplak gözlerimle gördüklerimle Çerkes olmak istiyorum.

Sevgilerimle...

Hak'un Murat'a özel not: Adana yepxawe Ş'ejoquey sışışş.
Dızequejeğ ki hyunşş.Wuzınşew.
Ş'ıjoque Zafer



Hak'un Murat
4/18/2007

Sayın Jaji Esra,

Mailinizi bulamıyorum, aynı şekilde Sayın Gugojun’kini de. Üst taraflarda başlangıç için msn adresimi yazmıştım.

İletişimin devamını ilk etapta MSN’den sağlayalım, gerekli olanları ben oradan sizlere aktarmak istiyorum.

Görüşmek üzere...

Vupsou Zafer ağabey,
Seri ağabey sishish,sik'abtziukhuja.
Si mailir k'iueztin ?
Dizerlhagujink'e


A. Esra Demiröz
4/18/2007

Murat Bey size ulaşacağım.

Saygılar.



Guğoj Sami
4/18/2007

Sayın Hakun, konuyla ilgili bir yazı yazmadım. Konuyu Vunekoş'um Guğoj Musa açtı, bilginize.

Musa sigoş yaptıkların ortada, başarılarının devamını diliyorum.

Selamlar


Recep Par
4/18/2007

Sayın Musa Tok

Sana önce selamlarımı saygılarımı sunuyorum.

Ben şahsen Recep Par olarak her zaman yanında olduğumu bilmeni istiyorum. Düşüncelerinizde seninde sonuna kadar arkanda olduğumu bilmeni isterim.

Musa sana tekrar saygılar.



Batıray Özbek
4/19/2007

Guğoj Musa'yı gösterdiği medeni cesaretten dolayı kutlarım.

Başarılar dileğimle. Vepsev vetxhe



Tırkubiy
4/19/2007

Sayın Tok;

Adige ismi yeterli değil mi? Çerkes kelimesi eğile büzüle anlamsız kalıyor...


Moxmad Ersanoy
4/29/2007

Bu yorumların birçoğu bana yaşadığım ülkedeki çelişkileri hatırlattı. Üst kimlik, Türk kimliği, alt kimlikler, Kürt, Laz, Çerkes, Abaza, Çeçen. Çevirirsek; üst kimlik Adigelik, alt kimlikler; Çeçen, Abhaz, Lak, Tabasaran biraz komik mi oldu acaba? Ben şimdi bir Çeçen olarak Adige’yim demem, Çerkes’im de demem, Kuzey Kafkasyalıyım. Hadi bunlardan da vazgeçelim, kendimizi Vaynakh olarak tanımlayalım desem, (Türkçesi bizim millet demek) Adigeler kabul eder mi?