Problem
Tanrının isteğini bilmek ve O’nun rehberliğini aramak her
Hıristiyan'ın kaygılandığı şeydir. Kutsal Kitap Tanrı’nın isteği ve
yasasına ilişkin çok şey söyler. Tanrı’dan ne tür rehberlik
beklemeliyiz ve onun isteğini nasıl öğrenebiliriz? Hepimiz iyiyi ve kötüyü yapma
seçimiyle karşılaştığımızda, doğru davranış içinde olmamız
gerektiğini biliriz. Yalnız tüm seçimlerin hepsi bu kadar açık
görünen ahlaki seçim gibi değildir. Bugün akşam yemeği için
hazırlamamız gereken yemeklere ilişkin veya tatile nereye gitmemiz
gerektiği konusunda veya köpeğimizle yürüyüşe çıkarken hangi yolu
seçmemiz konusunda Tanrı bize rehber olur mu? Yoksa Tanrı sadece,
bizi, kariyerimizi seçerken ki gibi büyük seçimleri yaptığımız
zaman mı veya kiminle ve ne zaman evleneceğimiz zaman mı bize
rehber olur? Tanrının bizden
isteği nasıl iyi bir insan olabiliriz Hıristiyanlık ve
Müslümanlıktaki farklar
Bazı tehlikeler
Kutsal
Kitap testinden geçirmeden, Hıristiyanların hemen bir fikir
geliştirmesi ve Hıristiyan yaşamına ilişkin bir görüşe ulaşması ne
kadar da hayret verici derecede kolaydır. Gelenekler büyüyebilir
ve sıkıca kemikleşip, yerleşleşebilir ve buna rağmen hala Kutsal
Kitap’a hiç dayalı olmayabilir. Bu gelenekler dindar ve
‘ruhsal’ dil ile çevrelendiğinde onların sarsılması daha da
zordur. Bunun aynısı Tanrı’nın isteğini bilme konusunda da
olabilir. Bazı Hıristiyan (müjdeci) geleneklere göre Tanrı’nın
isteğini bilme yöntemi, birçok kişi tarafından sorgulanmadan kabul
edilir. Daha da tehlikeli durum bu fikirler Kutsal Kitap’tan
ayetlerle desteklendiğinde ortaya çıkar. Fikirlerini destekleyen
bu ayetler, genellikle Kutsal Kitap Teoloji bağlamı dışına
çıkarılır ve bu ayetler Kutsal Kitap’ta doğru olmayan şekilde bu
fikre uygulanır (tatbik edilir). Tanrının
bizden isteği nasıl iyi bir insan olabiliriz Hıristiyanlık ve
Müslümanlıktaki farklar
Tavsiye edilen
yaklaşım
Tanrı’nın
isteğini bilme konusu, Kutsal Kitap’taki hiçbir kişiyle ilişkili
değildir. ABC dizininden ‘rehber olma’ kelimesini aramak
bize fazla sonuç vermeyecektir. Uygun kelimeleri yakalamak için
biraz yaratıcılığımızı kullanmamız gerekiyor. Bundan sonra ABC
Dizininden, rehberliğe ilişkin kelimelere bakılabilir. Ancak
bizler Tanrı’nın isteğini bilme konusuna bundan daha da geniş
perspektifle bakmalıyız ve Kutsal Kitap’taki ‘rehberlik’ temasını
işleyen fikirlere karşı uyanık kalmalıyız. İşte Kutsal Kitap
Teolojisinin metodunun sizlere tavsiye ettiği bazı adımlar:
T
1. Müjdenin
(İncil) kendisiyle genel bağlantı kurun.
İsa yaşamında ve yaptığı işlerde Tanrı’dan nasıl rehberlik aradı?
İsa kendi öğrencilerine ne çeşit vaatler verdi?
2.
Kurtarış esinlemesinin [Eski ve Yeni
Antlaşma’nın tamamı] çeşitli seviyelerinde Tanrı’nın isteğini
bilme ve rehberliği konusunu ve kelimelerini araştırın.
Arayabileceğiniz örnek kelimeler: rehber, yönlendirme,
yol, çağrı, yolu göstermek, Tanrı’nın
isteği, Tanrı’nın amacı ve en son hedefi. Bu her
kelimenin içinde bulunduğu metnin konusuyla ilgili olup olmadığını
kontrol etmeyi gerektirdiği için, zorlu çalışma gerektirir.
Şunları dikkatle sormalıyız:
a.
Metin gerçekte neyi anlatıyor?
b.
Kelimenin teolojik ve tarihsel
anlamı ve içinde kullanıldığı
diğer bağlamlar nelerdir?
3. Şimdi bunları
Kutsal Kitap içindeki her bir olay ile araştırın.
Kutsal Kitap’ta Tanrı
insanları kurtarırken, onları nasıl en büyük planı doğrultusunda
yönlendirir? Bizim ulaştığımız sonuçlar şunları içerebilir:
a.
Adem ve Havva
(Yaratılış 2:16-17): Yasaklanmış bir meyve dışında herşeyi
yiyebilirler.
b. Atalar
(Yaratılış 12:1; 24:27-38; 45:5-7):
Rehberlik antlaşmalarla ilişkilidir ve Tanrı’nın rehberliği
Tanrı’nın seçilmiş halkının kurtuluş sınırları içinde işlev
görmektedir.
c. Çıkış
(Çıkış 13:17, 21; 15:13; Yasanın Tekrarı
1:33; 8:2,15; 29:5; 32:12; Nehemya 9:12,19; Mezmur 77:20; 78:53;
106:9; Yeşaya 43:21; 63:12-13): Tanrı’nın rehberliği kurtuluş
yoluyla aynıdır. Yasa, Tanrı’nın isteğinin özel yönlerini içerir.
d. Kenan
diyarı-monarşi: Rehberlik vaat edilmiş
topraklara girmek, sahip olmak ve yerleşmek için verilir.
Rehberlik Tanrı halkına liderlik etme konularında verilir. Bu
Tanrı krallığının esinlemesinin parçasıdır. Tanrı’nın sıradan
insanların özel yaşamlarına ilişkin belli kararlarda
yönlendirdiğine ilişkin kanıt yoktur.
e. Peygamberlik:
Rehberlik burada, herkesin izlemesi için yasanın varolmasıdır.
Geleceğe yönelik rehberlik, Tanrı’nın kendi halkını sonuç olarak
kendi krallığına yönlendirmesi anlamına gelmektedir (kurtuluş)
(Örn. Yeşaya 42:16; 48:17; 49:10; 58:11).
f. Kişisel
Dindarlık: Tanrı’nın isteğini Mezmurlar
da bilmek kurtuluş yolu ve yasayla ilişkilidir. Bilgelik-Hikmet
bölümlerinde (Vaiz, Süleymanın Özd. vs.) bu Tanrı korkusudur
(Tanrı’nın anlaşmasının vaatlerine ve kurtarıcı işlerine güvenmek).
Bunun ötesinde Tanrı korkusuyla tutarlı olan kararlar alarak,
sorumlulukla hareket etmeyi öğrenmeliyiz. Tanrı bize ihtiyacımız
olan rehberliği verir, fakat O bizim için karar vermez.
g. Müjde
bölümleri (Matta, Markos, Luka ve Yuhanna):
Eski Antlaşma’nın hedefi, mükemmel şekilde
yönlendirilen İsa Mesih’tedir. Fakat, o Kutsal Ruh’un kuklası
değildir. Müjde rehberliğin hedefidir, onu izleyerek biz Mesih’e
geldiğimizde, Tanrı’nın bizim için olan hedefine ulaşırız.
h. Elçilerin
İşleri: Eski Antlaşma’dan Yeni Antlaşma’ya geçiş süreci içindeki
bu olayları, günümüzün sıradan olayları
yapmamaya dikkat etmeliyiz. Müjde elçilerin ana rehberidir.
i. Mektuplar:
Burada birkaç boyut vardır:
i. Geçmişteki
Tanrı’nın hakimiyeti; bizler geçmişteki kararlarımıza bakıp,
Tanrı’nın bizi nasıl yönlendirdiğini görürüz (ör. Filipililer
2:12-13).
ii. Mesih
Tanrı’nın mükemmel isteğini bizim için yaptı.
iii.
Tanrı’nın bizim için isteği müjdeyle tutarlı yaşamamız ve bizim
kutsallaşmamızdır (1. Selanikliler 4:3).
Sonuçlar
Tanrının bizden isteği nasıl iyi bir insan
olabiliriz Hıristiyanlık ve Müslümanlıktaki farklar
Bu
taslaktaki araştırmalardan birkaç tavsiyeye ve dikkatle
incelenmesi gereken sonuçlara ulaşabiliriz:
1.
Tanrı’nın bizim isteği bizi Mesih’e
benzetmektir ve kendi görkemli huzuruna bizi restore etmektir.
2.
Mesih bu hedefe bizim için zaten
ulaşmıştır. İmanla, O’nunla birleştik ve O’ndaki hedefe ulaştık.
3.
Hıristiyan olma (aklanma) ve
yüceltilme (bedenlerimizin değiştirilmesi) arasındaki
yaşamlarımız, müjde tarafından yönlendirilmelidir (kutsallaşma).
4.
Karar vermeyle karşılaştığımızda,
kötü ve tanrıyı hiçe sayan seçimlerimiz müjde sayesinde ayıklanır.
5. Birçok
iyi alternatif seçimlerimiz olduğunda, sorumluluk içeren bir karar
alınmalıdır. Kesin karar topluluğu (kiliseyi) etkileyeceğinden,
diğer Hıristiyanların, karar alma sürecine odaklanması
düşünülmelidir.
6. Tanrı’nın
isteğini yerine getirmek için birçok seçim içinden, sadece tek bir
muhtemel seçim yapabileceğimiz fikrinin gerçekte temeli yoktur.
7. Tanrısal
ve hikmetli seçim yapabilmemiz için Kutsal Ruh’un bizim yerimize
karar verme sorumluluğu fikrinin herhangi bir temeli yoktur. Veya
içimizde bir çeşit esenlik hissetmekle doğru kararı bilebilir ve
böylece karar bize gösterilir fikri içinde temelsizdir.
_____________
Kutsal Kitap Teolojisi Tanrı’nın Yaratılış’tan Esinleme’ye dek
[Eski ve Yeni Antlaşma] süreç halinde açıkladığı Tanrı’nın Kutsal
Kitap esinlemesine denir. Kutsal Kitap Teolojisi Kutsal Kitabı bir
bütün olarak, kuşbakışıyla anlatır ve içindeki her olayın tüm
büyük resim ile olan ilişkisini gösterir.
Konkordans veya İngilizce ‘Concordance’
İngilizce'si ‘Redemptive Revelation’. Tanrı’nın insanlığı
Yaratılıştan Esinlemeye dek adım adım ilerleyerek anlattığı tüm
kurtarış planı kastediliyor, kısacası bu kurtarış esinlemesi Eski
ve Yeni Antlaşma’nın tamamıdır yani Kutsal Kitap.
|