Mezmur 34:7
RAB'bin meleği O'ndan korkanların çevresine
ordugah kurar,
Kurtarır onları.Mezmur 35:1-5
1 Ya RAB, benimle uğraşanlarla sen uğraş,
Benimle savaşanlarla sen savaş!
5 Rüzgarın sürüklediği saman çöpüne dönsünler,
RAB'bin meleği artlarına düşsün!
Süleyman’ın Meselleri 30:4 (8:22)
4 Kim göklere çıkıp indi?
Kim yeli avuçlarında topladı?
Suları giysisiyle sarıp sarmalayan kim?
Kim belirledi dünyanın sınırlarını?
Adı nedir, oğlunun adı nedir, biliyorsan
söyle!
İşaya 9
6 Çünkü bize bir çocuk doğacak,
Bize bir oğul verilecek.
Yönetim onun omuzlarında olacak.
Onun adı Harika Öğütçü,
Güçlü Tanrı,
Ebedi Baba, Esenlik Önderi olacak.
7 Davut'un tahtı ve ülkesi üzerinde egemenlik
sürecek.
Egemenliğinin ve esenliğinin büyümesi son
bulmayacak.
Egemenliğini adaletle, doğrulukla kuracak
Ve sonsuza dek sürdürecek.
Her Şeye Egemen RAB'bin
gayreti bunu sağlayacak.
İlave Çalışma İçin:
- Hoşea 12:6
- Mika 5:6
- Zekerya 1:8-14; 12:8
- Malaki 3:1
II.8. Tanrı’nın Eski Ahit’teki İsmi
[ii]SHADDAY,
EL SHADDAY:
İbranice'de “shadad” kelimesi güçlü anlamındadır. “EL
SHADDAY” gökte ve yerde güçlü olan Tanrı’yı ifade etmek için
kullanılmaktadır. Bazı dilbilimciler “shad” kelimesinin
‘efendim’ anlamında olduğunu düşünmektedir. “ELOHİM” tüm
yaratılışın ve doğanın sahibi ve korkulacak olan Tanrı’yı
vurgularken; SHADDAY bereket ve esenliğin kaynağı olan ve
insanla ilişki içinde olan ve gücünü kendi halkı için kullanan
Tanrı’yı vurgulamaktadır. Çıkış 6:3 ayeti bu kelimeyi Her Şeye
Gücü Yeten Tanrı
olarak tercüme etmiştir. II.Korintliler 6:18 ayeti bu kelimenin
Grekçe karşılığı olan “PANTOKRATOR” kelimesini
kullanmaktadır.
Ancak Eski Ahit’te Tanrı için kullanılan “PANTOKRATOR” kelimesi
Yeni Ahit’te İsa Mesih için kullanılır:
Vahiy 1:8
Şimdi Var Olan, Önceden Var Olan ve Gelecek Olan Evrensel Egemen
Böylece ‘El’ ve ‘Şadday’ kelimelerinde
iki fikir birleşiyor; bir tarafta güç ve korku; diğer tarafta
bereketleme ve teselli… Güçlü tarafta Tanrı her şey üstünde ve her
güçten daha üstündür; aynı zamanda Tanrı kendi halkını
bereketliyor ve her durumda teselli ediyor.
Latince olarak bu kelime ‘omnipotens’ (yani ‘tüm güçlü’); Grekçe
olarak genellikle [pantokrator] (yani ‘her şey için yargıç’)
anlamındadır. Genellikle Türkçeye ‘Her Şeye Gücü Yeten’
şeklinde çevrilmiştir. Ancak bu kelime Tanrı’nın büyük gücünü
kendi halkı için kullandığını vurguluyor. Bu ad Tanrı’nın
düşmanlarını korkuturken O’na güvenen kişiye teselli verip
kurtarış getiriyor.
‘Şadday’ adının tek başına
kullanıldığı yerler:
Tekvin 49:25; Sayılar 24:4, 16; Rut 1:20; Eyüp 5:17; 6:4, 14; 8:3,
5; 11:7; 13:3; 15:25; 21:15, 20; 22:17, 23, 25, 26; 27:10, 11;
29:5; 31:2, 35; 32:8; 33:4; 37:23; 40:2; Mezmur 68:14; 91:1;
Hezekiel 1:24
‘El Şadday’
adı ‘Şadday’ın anlamına benziyor:
Tekvin 17:1; 28:3;
35:11; 43:14; 48:3; Çıkış 6:3; Hezekiel 10:5
Tesniye 10:17 ayetinde Tanrı için kullanılan adın ile Vahiy 19:16
ayetinde Mesih için kullanıldığını görmekteyiz:
Tesniye 10:
17 Çünkü Tanrınız RAB, tanrıların Tanrısı, rablerin Rabbi'dir.
O kimseyi kayırmayan, rüşvet almayan, ulu, güçlü, heybetli
Tanrı'dır.
Vahiy 19:
16 Kaftanının ve kalçasının üzerinde şu ad yazılıydı:
KRALLARIN KRALI VE RABLERİN RABBİ
II.9. Eski Ahit içindeki kişiliklerin gelecek
olan Mesih’in üstünlüğü ve yüceliğine dair verdikleri işaret:
II.9.1-) Yunus (Matta 12:39-41; 16:4, Luka
11:29-30, 32)
İsa Mesih vaaz ederken kendisini tipleyen Yunus örneğine
dikkatimizi çekiyor. Yunus tipi, Mesih hakkındaki en açık
tiplemedir. Yunus üç gün üç gece balığın içinde kaldı.
O’nun balığın ağzından çıkması ile ölümden diriliş işaretini
görmekteyiz. Bundan sonra Yunus Nineve’ye giderek halka vaaz
ediyor. Yunus’un vaazının Tanrı’dan olduğu ve Yunus’un Tanrı’dan
gelen bir peygamber olduğunun işareti ise onda geçekleşen böyle
bir kurtuluş olayı olmuştu. Bu da Yunus’un vaazına halkın
inanmasını sağlamıştı. Nineve halkı ölümde dirilmiş olarak
gördükleri peygamberin vaazından dolayı günahlarından tövbe
ettiler. İsa Mesih kendisini Yunus ile karşılaştırıyor. Neden?
Çünkü Mesih de dünyanın midesinde aynı şekilde kalacaktır. Böylece
eğer Yunus’un vaazını dinlemeyenler bir gazap vardı ise, Mesih’in
vaazını dinlemeyen kimselere daha büyük bir yargı olacaktır (Matta
12:41).
İsa Mesih ve Yunus iki konuda paralellik
gösteriyor:
1-) benzer sürede ölümde kalmak ve kurtuluş
beklenmeyen bir olaydan benzer şekilde diri olarak çıkmak.
2-) Hem Yunus hem Mesih tövbe vaazı vermiştir.
Bu iki olayda Tanrı’nın çalışma prensibi açıkça görülüyor. Tanrı
tövbeyi vaaz etsinler diye haberciler gönderiyor ve onların
sözlerini mucizelerle onaylıyor. Tanrı, Yunus’u Nineve’ye, Mesih’i
ise İsrail’e gönderdi. Mesih, Yunus’tan bahsederek Tanrı’nın aynı
kurtarış çizgisinde devam eden biri olduğunu vurguluyor ve
“Yunus’dan daha büyük Olan burada” diyerek kendisini bütün
tarih boyunca Tanrı’dan gelen haberciler arasında en büyük Olan
biri olarak gösteriyor. Yunus ‘ölümden dirilen biri gibi’
iken, İsa Mesih ise gerçekten ölen ama dirilen biridir.
Böylece Tanrı’nın Mesih’te sergilediği bu büyük kurtuluş Mesih’in
tövbe çağrısının büyüklüğü tasdik etmektedir. Eğer Nineve halkı
Yunus’un vaazından dolayı tövbe ettiyse, İsrail de Mesih’in
Müjdesine iman edip tövbe etmelidir.
Diğer yandan Mesih ve Yunus arasında zıtlık vardır. Yunus niçin
balığın karnına girdi? Tanrı’nın çağrısından kaçtı ve bu yüzden
isyan etmiş oldu. Onun balığın karnına gitmesi bir yargı
işaretiydi. Yunus balıktan kurtulunca Nineve hizmeti çok başarılı
oldu, böylece halk tövbe etti ve binlerce kişi inandı. Mesih
mükemmel bir itaat hayatı sergilemiş olduğundan ölümü ve gömülmeyi
hak etmemişti. Mesih’in bütün hizmetinin sonucunda dirilişten
sonra yüz yirmi kişilik bir küçük bakiye kalmıştı (Elçilerin
İşleri 1:15).
II.9.2-) Süleyman (Matta 12:42, Luka 11:31)
Yunus’un Nineve halkı ile konuşması örneğini aklımızda tutarsak
–Tanrı’dan gelen biri uluslara konuşuyor. Süleyman tiplemesine
baktığımız zaman da aynı şeyi görüyoruz –Süleyman, Şeba Kraliçesi
ile konuşuyor. Burada iki ders vardır: (1) Uluslar Tanrı’nın
gönderdiği habercileri dinliyor. Öyleyse Mesih’i dinlemeyen İsrail
için bu utanılacak bir şeydir –Tanrı’nın mesajına uluslar inanıyor
ama Tanrı halkı yüz çeviriyor. (2) Süleyman’a dinlemek için
yabancı bir kraliçe gelmişti. İsrail’e ise bir Süleyman’dan daha
önemli biri geliyor –Mesih İsa. Böylece Mesih “Bakın,
Süleyman'dan daha üstün olan buradadır” demektedir.
Açıkça görülüyor ki, Mesih ile Süleyman arasında bir paralellik
var. Süleyman, Davut oğlu olarak hikmet ile ünlüydü. Fakat İsa
Mesih, Davut oğlundan daha büyüktür ve en hikmetli olarak öğreten
biridir. Süleyman ve Mesih örneğinde Tanrı’dan gönderilmiş hem
kral hem de hikmetli öğretmen olarak uluslarla ve İsrail’e konuşan
haberci paralelliği görmekteyiz.
II.9.3-) Davut (Matta 12:3-4, Markos 2:25-26, Luka
6:3-4)
Mesih’in öğrencilerine ‘Şabat gününü tutmak’ konusunda bir
saldırı geldiğinde İsa Mesih onlara kendisini tipleyen Davut’u
göstermeyi tercih etti –Davut bir Kral olarak yetkisini kullanıp
kendi askerleri acıktığında tapınaktaki ekmekten yemelerine izin
vermişti. Davut o dönemde kendi otoritesini kullanarak bir karar
vermişti –ancak İsa da kendi otoritesinin büyüklüğünün Sebt Günü
Üzerinde olduğunu söyledi (Markos 2:28). Böylece İsa kendisinin
tapınaktan daha önemli olduğunu vurgulayarak (Matta 12:6)
“Davut'tan daha üstün olan buradadır” demek istiyor. Davut
kendi yetkisi ile yasayı yeniden yorumladı. Mesih’ ise Yasa’yı
veren ve tamamlayan olaraktan yasa üzerinde daha büyük yetkiye
sahiptir. Mesih’in döneminde Yahudiler O’nu Davut Oğlu olarak bir
Kral gibi görmek istediler. İsa Mesih ise Davut Oğlu unvanını
kabul ederek krallığının yetkisinin ruhsal ve Davut’un dünyasal
yetkilerinden daha büyük olduğu vurguladı.
II.9.4-) Elişa (Matta 14:15-21, Markos 6:35-43,
Luka 9:12-17)
Elişa, Mesih’i
tipleyen bir peygamberdir. Kendisi yirmi ekmekle yüz kişiyi
doyurmuştur (II.Krallar 4:42-44). Mesih’in binlerce kişiyi
doyurması örneğine baktığımızda iki mucizenin aynı doğası olduğunu
görüyoruz –fakat İsa Mesih’in mucizesi daha büyük. Mesih bilinçli
olarak Elişa’nın bu mucizesini daha büyük bir çapta tekrarlamak
istedi.
Elişa büyük bir peygamberdi.
Böylece Mesih daha büyük bir olduğunu göstermiş oldu.
Elişa, İlyas’tan iki
kat Kutsal Ruh almıştı (II.Krallar 2:9-12), Mesih ise Kutsal Ruh
ile ölçüsüz oranda mesh edilmişti (Yuhanna 3:34). Öyleyse Mesih,
Eski Ahit’teki bazı tiplemeleri hatırlatarak Yunus gibi, Elişa
gibi peygamberlerin bir devamı olduğunu, ama onlardan daha üstün
biri olarak, peygamberlikleri kendisinde toplayan ve kendisinde
tamamlayan biri olduğu göstermiştir.
II.9.5-) Yunus 1:17
Bu arada RAB Yunus'u yutacak büyük bir balık
sağladı. Yunus üç gün üç gece bu balığın karnında kaldı.
Mesih, Yunus’un kendisi hakkında bir “tip” olduğunu göstermiştir:
Matta 12:40
Yunus, nasıl üç gün üç gece o koca balığın karnında kaldıysa,
İnsanoğlu da üç gün üç gece yerin bağrında kalacak.
Bu yazılanların Mesih’te gerçekleştiğini görmekteyiz. Luka 11.
bölümde Mesih kendisini ispat etmesini isteyen halka Yunus
örneğine bakmalarını istemiştir. Yani Mesih’e iman etmek için
Yunus’a bakmak yeterlidir (Luka 11:29-30, Matta 12:39-40; 16:4).
Bu yüzden de Mesih, Yunus’un balığın karnından tekrar diri olarak
çıkma tecrübesinin kendisinin dirilişine işaret ettiğini
söylemiştir.
II.9.6-) Hoşeya 6:2
İki gün sonra bizi diriltecek,
Üçüncü gün ayağa kaldıracak,
Huzurunda yaşayalım diye.
Bu ayette İsrail’in tövbe ederek Tanrı’ya dönmek istediğini
görmekteyiz. Bu ayetler aynı zamanda İsrail’in ümidini de
açıklıyor: ceza yerine yeni ve iyi bir ödül, lütufkar bir ödül...
Ancak bundan sonraki ayetlerde İsrail’in sabah sisine benzeyen
sevgisinden dolayı yaptığı tövbeyi unutup tekrar günah
işlediklerini görmekteyiz. Bu ayetler Mesih’in ölüp dirilmesini
anlattığı ifadelere en yakın olan sözleri içermektedir.
Böylece Yunus’tan “üç gün üç gece”
ve Hoşeya’dan “üçüncü gün”
ifadelerini birlikte düşündüğümüzde bir tip olarak Mesih’e
dair kehanet olduklarını görmekteyiz.
İsrail’in çölde denenmesi örneği ve Mesih’in çölde denenmesi
arasındaki paralelliği hatırladığımızda, bu ayetlerde de İsrail
halkı ile ilgili şeyleri Mesih’in kendisi için kullandığını
görmekteyiz. İsrail halkı kısa zamanda Tanrı’nın kendilerini
yenileyeceğini beklemişti. İsa Mesih de aynı şekil olarak
İsrail’in yerine kendisi kısa zamanda [üç günde] diriliyor.
Böylece İsrail’in Mesih için bir tip olduğunu görmekteyiz.
Böylece İsrail bir ulus olarak beklediği tamamlanmayı, yenilenmeyi
Mesih’te ve O’nun dirilişinde bulacaktır. O zaman şunu
söyleyebiliriz: Mesih gerçek İsrail’dir, Mesih yeni İsrail’dir.
İsrail çöldeki denenmede düştü, ancak Mesih denenmelere galip
geldi. Hoşeya 6:1-3 ayetlerinde tövbesini gördüğümüz İsrail’in
kısa zamanda bunu unuttuğundan dolayı 4. ayetten itibaren
tövbelerinde bir meyve olmayan İsrail’in beklediği yenilenmeyi
bulamadığını görmekteyiz. Tövbesinin bir değeri olmayan İsrail,
ulus olarak beklediği dirilişi (yenilenmeyi) bulamadı-İsrail
günaha sapınca dirilmek yerine yıkımı üzerine aldı. Böylece
Hoşeya’dan sonra Asurlular İsrail’i (Kuzey Krallığı –10 kabile)
yıktılar; Kuzey Krallığı böylece bir daha ayağa kalkamadı. İsrail
başaramadı ama Mesih başardı; İsrail’in “diriliş” umudunu
Mesih tamamladı.
Aslında buradaki tipleme sadece bir tipleme olmaktan
daha öte bir şey. Çünkü bizler de kendimizin yenilenmesi
veya dirilmesi için Mesih’in dirildiği tarihin ilk paskalya
pazarına bakıyoruz. Çünkü İsrail’in yenilenme ve diriliş hedefi
Mesih’te tamamlandı.
II.10. TANRI’NIN KENDİSİNİ
AÇIKLADIĞI DİĞER YOLLAR[iii]
Matta 12:28
Ama ben cinleri Tanrı'nın Ruhuyla
kovuyorsam, ...
Tanrı hem Ruh’tur hem de kişisel bir Tanrı’dır.
Mesih İsa’nın tanrılığını doğru bir şekilde anlayabilmemiz; yani
“Kutsal Üçlü Bir Tanrı” öğretisini doğru bir şekilde
kavrayabilmemiz için Tanrı bizlere Eski Ahit boyunca kişisel bir
Tanrı; “insanla yakın bir ilişki içinde olmak isteyen Tanrı”
imajı vermiştir (Yeremya 3:20, Hoşeya 2:19).
Tanrı Ruh olmasına rağmen insana ve yaratılışa ait şeyleri kendisi
için (kendisini tanımlamak için) kullanıyor; bu şekilde kişisel
bir Tanrı kavramını zihinlerimize yerleştirmek için kendisini
açıklarken yaratılıştan tanıyıp anlayabileceğimiz örnekler
kullanıyor:
Levililer
26:11 Konutumu
aranızda kuracak, size sırt çevirmeyeceğim
Tanrı Mesih’te bir insan bedenine büründüğü için insan bedenine
ait şeyleri kendisini iyi anlamamız ve tanımamız için kullanıyor:
Yuhanna 1:14
Söz insan olup aramızda yaşadı. Biz de O'nun yüceliğini,
Baba'dan gelen, lütuf ve gerçekle dolu olan biricik Oğul'un
yüceliğini gördük.
Bundan sonra kilisenin
Mesih’in bedeni ve Mesih’in bu bedenin başı olarak tasvir edilmesi
bizi şaşırtmaz:
Koloseliler
1:18 Bedenin,
yani inanlılar topluluğunun başı O'dur.
Efesliler
1:22 Her şeyi
O'nun ayakları altına sererek O'na bağımlı kıldı. O'nu, bütün
varlıkların üzerinde baş olmak üzere inanlılar topluluğuna
verdi.
İlave Çalışma İçin:
- Yeremya
31:32; 3:14, İşaya 54:5; 62:5, (Matta 22:1-2…; 25:10…), Vahiy 19:7
- Gelin-Kilise: İşaya 62:5, II.Korintliler 11:2, Vahiy 19:7; 21:2,
17
- Damat-Mesih: Matta 9:15; 25:1-6…, Yuhanna 3:29, Vahiy 21:2
II.10.a-) Bedensel uzuvların Tanrı’yı ifade
ederken nasıl kullanıldığına bakalım:
Çıkış 33:20
Ancak, yüzümü
görmene izin veremem. Çünkü yüzümü
gören yaşayamaz.
Mezmur 11:4
RAB kutsal tapınağındadır,
O'nun tahtı
göklerdedir,
(Onun gözleri)
Bütün insanları görür,
(Gözkapakları)
Herkesi sınar.
Tesniye 32:10
Onu kurak bir ülkede,
Issız, uluyan bir
çölde buldu,
Onu kuşattı, kayırdı,
Gözbebeği
gibi korudu.
Mezmur 55:1
Ey Tanrı, kulak ver duama,
Sırt
çevirme yalvarışıma!
Tekvin 6:6
...Yüreği sızladı.
Yeremya 18:17
Onları düşmanlarının önünde
Doğu rüzgarı gibi
dağıtacağım;
Yıkım günü yüzümü
değil,
Sırtımı
çevireceğim onlara.
Tesniye 8:3
... İnsanın yalnız ekmekle yaşamadığını, RAB'bin ağzından
çıkan her sözle yaşadığını size öğretmek için yaptı bunu.
İşaya 30:27
Bakın, RAB
kendisi uzaktan geliyor,
Kızgın öfkeyle kara
bulut içinde.
Dudakları
gazap dolu,
Dili her şeyi yiyip bitiren ateş sanki.
Çıkış 15:16
Korku ve dehşet düşecek üzerlerine,
Senin halkın geçinceye
dek, ya RAB,
Sahip olduğun bu halk
geçinceye dek,
Bileğinin
gücü karşısında taş kesilecekler.
Sayılar 11:23
RAB, Elim
kısaldı mı?" diye yanıtladı,
Çıkış 15:12
Sağ elini uzattın,
Yer yuttu onları.
Çıkış 15:19
Büyücüler Firavun'a, "Bu işte Tanrı'nın parmağı var"
dediler.
İşaya 66:1
RAB diyor ki:
"Gökler tahtım,
Yer ayaklarımın
taburesidir.
II.10.b-) Bundan başka, insana ait duyguların
Tanrı için kullanıldığı görmekteyiz:
Tekvin 6:6
İnsanı yarattığına pişman oldu. Yüreği sızladı.
İşaya 62: 5
... Güvey gelinle nasıl sevinirse,
Tanrın da seninle öyle
sevinecek.
Tekvin 8:21
Güzel kokudan hoşnut olan RAB içinden şöyle dedi: "İnsanlar
yüzünden yeryüzünü bir daha lanetlemeyeceğim. Çünkü insanın
yüreğindeki eğilimler çocukluğundan itibaren kötüdür. Şimdi
yaptığım gibi bütün canlıları bir daha yok etmeyeceğim.
Tsefanya 3:17
Tanrın RAB, o güçlü Kurtarıcı seninle. Alabildiğine sevinecek
senin için,
Sevgisiyle seni yenileyecek, ezgilerle coşacak.
Mezmur 78: 40
Çölde kaç kez O'na başkaldırdılar, Issız yerlerde O'nu
gücendirdiler!
İşaya 63:10
Ama başkaldırıp O'nun Kutsal Ruhu'nu incittiler.
Yeremya 7: 18
Çocuklar odun topluyor, babalar ateş yakıyor, kadınlar Gök
Kraliçesi'ne pide pişirmek için hamur yoğuruyor. Beni
öfkelendirmek
için başka ilahlara dökmelik sunular sunuyorlar. 19
İncittikleri ben miyim, diyor RAB. Hayır, kendilerini
inciterek utanca boğuyorlar.
Levililer 26:12
Aranızda yaşayacak, Tanrınız olacağım.
Tesniye 32:
21 Tanrı olmayan
ilahlarla
Beni
kıskandırdılar;
Değersiz putlarıyla
beni öfkelendirdiler...
Tesniye 32:35
Öç benimdir,
karşılığını ben vereceğim,
Tesniye 16:
22 Tanrınız
RAB'bin nefret ettiği dikili taş dikmeyeceksiniz.
II.10.c-) Kutsal Kitap insani işleri ve eylemleri
de Tanrı için kullanmaktadır:
Tekvin 18: 21
Onun için inip bakacağım. Duyduğum suçlamalar
doğru mu, değil mi göreceğim. Yapıp yapmadıklarını
anlayacağım.
Tekvin 11: 5
RAB insanların yaptığı kenti ve kuleyi görmek için
aşağıya indi.
İşaya 61:10
RAB'de büyük sevinç bulacağım,
Tanrı'mla yüreğim
coşacak.
Çünkü çelenkle
süslenmiş güvey gibi,
Takılarını kuşanmış
gelin gibi,
Bana kurtuluş
giysisini giydirdi,
Beni doğruluk
kaftanıyla örttü.
Mezmur 7:9
Sen ki akılları, gönülleri sınarsın.
Eyüp 5:17
"İşte, ne mutlu Tanrı'nın eğittiği insana!
Bu yüzden Her Şeye
Gücü Yeten'in yola getirişini küçümseme.
Tekvin 21:1
RAB verdiği söz uyarınca Sara'ya iyilik
yaptı ve sözünü yerine getirdi.
Çıkış 3: 18
"İsrail ileri gelenleri seni dinleyecekler. Sonra birlikte Mısır
Kralı'na gidip, 'İbranilerin Tanrısı Yahve bizimle görüştü'
diyeceksiniz, 'Şimdi izin ver, Tanrımız Yahve'ye kurban kesmek
için çölde üç gün yol alalım.'
Yuhanna 15: 2
Bende olup meyve vermeyen her çubuğu kesip atar, her meyve vereni
de daha çok versin diye budayıp temizler.
İşaya 49:15
Ama RAB, "Kadın emzikteki çocuğunu unutabilir mi?" diyor,
"Rahminden çıkan çocuktan sevecenliği esirger mi? Kadın
unutabilir, Ama ben seni asla unutmam.
İşaya 49:16
Bak, adını avuçlarıma kazıdım,
Duvarlarını gözlüyorum sürekli.
Tesniye 32:39
Artık anlayın ki, Ben, evet Ben O'yum,
Benden başka tanrı
yoktur!
Öldüren de, yaşatan da,
Yaralayan da,
iyileştiren de Benim.
Kimse elimden
kurtaramaz.
I.Samuel 1:
11 ...: "Ey Her
Şeye Egemen RAB, cariyenin kaygısına gerçekten bakıp beni
anımsar,
cariyeni unutmayıp bana bir erkek çocuk verirsen, yaşamı
boyunca onu sana adayacağım.
Hakimler 6:13
Gidyon, "Ey Efendim, eğer RAB bizimleyse bütün bunlar neden
başımıza geldi?" diye karşılık verdi, "Atalarımız RAB'bin bizi
Mısır'dan çıkardığını söylemediler mi? Bize anlattıkları
RAB'bin bütün o harikaları nerede? RAB bizi terk etti,
Midyanlıların eline teslim etti.
İşaya 11:4
Yoksulları adaletle yargılayacak,
Yeryüzünde ezilenler
için dürüstçe karar verecek.
Dünyayı ağzının
değneğiyle cezalandıracak,
Kötüleri soluğuyla
öldürecek.
Çıkış 2: 24
Tanrı iniltilerini duydu. İbrahim, İshak ve Yakup'la
yaptığı antlaşmayı anımsadı. 25 İsrailoğulları'na
baktı ve onlara ilgi gösterdi.
Tekvin 38:7
Yahuda'nın ilk oğlu Er, RAB'bin gözünde kötüydü. Bu yüzden RAB onu
öldürdü.
İşaya 5: 6
Viraneye çevireceğim onu; budanmayacak, çapalanmayacak;
dikenli çalılar bitecek her yanında. Üzerine yağmur yağdırmasınlar
diye bulutlara buyruk vereceğim."
Mezmur 18: 15
Denizin dibi göründü, Yeryüzünün temelleri açığa çıktı, ya RAB,
Senin azarlamandan,
Burnundan çıkan
güçlü soluktan.
Mezmur 3: 4
RAB'be seslenirim,
Yanıt verir
bana kutsal dağından:
Mezmur 11: 4
RAB kutsal tapınağındadır,
O'nun tahtı
göklerdedir,
Bütün insanları
görür,
Herkesi sınar.
5
RAB doğru insanı sınar,
Kötüden, zorbalığı
sevenden tiksinir.
Mezmur 68:
1 Kalksın Tanrı, dağılsın düşmanları,
Kaçsın önünden O'ndan
nefret edenler!
Mezmur 147:
3 O kırık kalplileri iyileştirir,
Yaralarını sarar
Mezmur 103: 3
Bütün suçlarını bağışlayan,
Bütün
hastalıklarını iyileştiren,
Mezmur 51:2
Tümüyle yıka beni suçumdan,
Arıt
beni günahımdan.
Mezmur 8:5
Nerdeyse bir tanrı yaptın onu,
Başına şan şeref
tacı koydun:
Mezmur 58: 11
O zaman insanlar, "Gerçekten doğrulara ödül var" diyecek,
"Gerçekten dünyayı
yargılayan bir Tanrı var:"
Mezmur 78:1
Dinle, ey halkım, öğrettiklerimi,
Kulak ver
ağzımdan çıkan sözlere:
Eyüp 10:2
Tanrı'ya: Beni
suçlama diyeceğim,
Ama söyle, niçin
benimle çekişiyorsun:
Mezmur 78:
65 O zaman Rab uykudan uyanır gibi,
Şarabın rehavetinden
ayılan bir yiğit gibi oldu:
Çıkış 25: 22
Seninle orada,
Levha Sandığı'nın üstündeki Keruvlar arasında, kapağın üzerinde
görüşeceğim ve İsrailliler için sana buyruklar vereceğim.
Çıkış 12: 12
"O gece Mısır'dan geçeceğim. Hem insanların hem de
hayvanların bütün ilk doğanlarını öldüreceğim. Mısır'ın bütün
ilahlarını yargılayacağım. Ben RAB'bim.
Çıkış 34: 1
RAB Musa'ya,
"Öncekiler gibi iki taş levha kes" dedi, "Kırdığın levhaların
üzerindeki sözleri onlara yazacağım:
Tekvin 2:2
Tanrı yapmakta olduğu işi yedinci gün bitirdi: O gün işi bırakıp
dinlendi.
Yuhanna 5:17
Ama İsa onlara şu karşılığı verdi: «Babam hâlâ
çalışmaktadır, ben de çalışıyorum.»
II.10.d-) Yaratılışa ait varlıklar ve insanların
kendilerinin yaptıkları şeyler de Tanrı’yı ifade etmek için
kullanılmaktadır:
Mezmur 84:
11 Çünkü RAB Tanrı bir güneş, bir
kalkandır.
Yuhanna 15:1
Ben gerçek asmayım ve Babam bağcıdır.
Mezmur 27: 1
RAB benim ışığım, kurtuluşumdur,
Kimseden korkmam.
Mezmur 36:9
Çünkü yaşam kaynağı sensin,
Senin ışığınla aydınlanırız.
Mezmur
119:114
Sığınağım ve kalkanım sensin,
Senin sözüne umut
bağlarım.
Mezmur 9: 9
RAB ezilenler
için bir sığınak,
Sıkıntılı günlerde bir
kaledir.
Mezmur 121: 5
... O sağ yanında sana gölgedir.
Süleymanın
Meselleri 18:10
RAB'bin adı güçlü kuledir,
Ona sığınan doğru kişi
için korunaktır.
Tesniye 32:4
O Kaya'dır, işleri kusursuzdur,
Bütün yolları
doğrudur:
O haksızlık etmeyen
güvenilir Tanrı'dır.
Doğru ve adildir.
Vahiy 21:22
Kentte tapınak görmedim. Çünkü gücü her şeye yeten Rab Tanrı ve
Kuzu, kentin tapınağıdır.
Vahiy 22:16
«Ben İsa, inanlı topluluklarıyla ilgili olan bu tanıklığı sizlere
iletsin diye meleğimi gönderdim. Davut'un kökünden ve soyundan
olan ben'im, parlak sabah yıldızı ben'im.
Yeremya 2:13
Çünkü halkım iki kötülük yaptı:
Beni, diri suların
pınarını bıraktı,
Kendilerine sarnıçlar,
Su tutmayan çatlak
sarnıçlar kazdı.
Yuhanna 4:10
İsa kadına şu cevabı verdi: «Eğer sen Tanrı'nın armağanını ve
sana, `Bana su ver, içeyim' diyenin kim olduğunu bilseydin, sen
O'ndan dilerdin, O da sana yaşam suyunu verirdi.»
Yuhanna 6:35
İsa, «Yaşam ekmeği ben'im. Bana gelen asla acıkmaz, bana
iman eden hiçbir zaman susamaz» dedi.
Yuhanna 6:
55 Çünkü bedenim gerçek yiyecek, kanım
gerçek içecektir.
Yuhanna 14:6
İsa ona, «Yol, gerçek ve yaşam ben'im» dedi.
Mezmur 91: 1
Yüceler Yücesi'nin barınağında oturan,
Her Şeye Gücü Yeten'in
gölgesinde barınır.
İbraniler 12:29
Çünkü Tanrımız yakıp tüketen bir ateştir.
İşaya 31:4
Çünkü RAB bana dedi ki:
"Avının başında
homurdanan aslan
Bir araya çağrılan
çoban topluluğunun
Bağırıp çağırmasından
yılmadığı, gürültüsüne aldırmadığı gibi, Her Şeye Egemen RAB de
Siyon Dağı'nın doruğuna inip savaşacak.
İşaya 53:7
O baskı görüp eziyet çektiyse de
Ağzını açmadı. Kesime
götürülen kuzu gibi,
Kırkıcıların önünde
sessizce duran koyun gibi
Açmadı ağzını.
Tesniye 32:11
Yuvasında yavrularını uçmaya kışkırtan, Onların üzerinde kanat
çırpan bir kartal gibi, Kanatlarını gerip onları
aldı,
Ve onları kanatları
üzerinde taşıdı.
DİPNOTLAR >>>
|