II.10.e-) Kutsal Kitapta insanlara ait mesleklerle
ve insanlara ait olan toplumsal statüler bazen Tanrı’nın ifade
edilmesi için kullanılmıştır:
Mezmur 23:
1 RAB çobanımdır,
Eksiğim olmaz.
İşaya 33:22
Çünkü
yargıcımız RAB'dir;
Yasamızı
koyan RAB'dir,
Kralımız
RAB'dir, bizi O
kurtaracak.
Çıkış 15: 3
Savaş eridir RAB,
Çıkış 15: 26
"Ben, Tanrınız Yahve'nin sözünü dikkatle dinler, gözümde doğru
olanı yapar, buyruklarıma kulak verir, bütün kurallarıma
uyarsanız, Mısırlılara verdiğim hastalıkların hiçbirini size
vermeyeceğim" dedi, "Çünkü size şifa veren RAB benim."
Yuhanna 15:1
«Ben gerçek asmayım ve Babam bağcıdır.
Mezmur 121: 5
Senin koruyucun
RAB'dir,
İbraniler
11:10 Çünkü
mimarı ve yapıcısı Tanrı olan sağlam temelli kenti bekliyordu.
Tesniye 32:6
RAB'be böyle mi karşılık verilir,
Ey akılsız ve
bilgelikten yoksun halk?
Sizi yaratan, size
biçim veren,
Babanız,
yaratıcınız O değil mi?
Tesniye 8:5
Tanrınız RAB'bin, çocuğunu eğiten bir baba gibi, sizi nasıl
eğittiğini anlayın.
III. YENİ AHİT, ESKİ AHİT'TE ÜÇLÜ BİRLİK OLDUĞUNU GÖSTERİYOR
Yuhanna 8:56, 58 (1:1-5, 14, 18):
56 Babanız İbrahim
günümü göreceği için sevinçle coşmuştu. Gördü ve sevindi.»
58 İsa, «Size
doğrusunu söyleyeyim, İbrahim doğmadan önce ben varım» dedi.
I.Korintliler 10:4, 9 (Mısırdan Tanrı halkının
çıkışı üzerine)
4 Hepsi aynı ruhsal
içeceği içti. Artlarından gelen ruhsal kayadan içtiler, ve o kaya
Mesih'ti.
9 Bazıları gibi Rab'bi
sınamayalım. Öyle yapanları yılanlar öldürdü.
Ayrıca İLAVE
BÖLÜM-2’ye bakınız.
III.1. Eski Ahitte birer gölge gibi görünen
ayetler Yeni Ahit’te tam olarak açıklığa kavuşmaktadır.
Elçilerin
İşleri 7:30 «Kırk
yıl geçtikten sonra Musa'ya, Sina dağının yakınlarındaki çölde,
yanan bir çalının alevleri içinde bir melek göründü.
35 Bu Musa, `kim seni
yönetici ve yargıç yaptı?' diye reddettikleri Musa'ydı. Tanrı onu,
çalıda kendisine görünen meleğin aracılığıyla yönetici ve
kurtarıcı olarak gönderdi.
38 Çöldeki topluluğun
arasında yaşamış, Sina dağında kendisiyle konuşan melekle ve
atalarımızla birlikte bulunmuş olan odur. Bize iletmek üzere
kendisine yaşam dolu sözler verildi.
Galatyalılar 3:19
19 Öyleyse Yasa'nın
amacı neydi? Yasa, suçları ortaya çıkarmak için antlaşmaya
eklendi. Vaadi alan ve İbrahim'in soyundan olan Kişi gelinceye
dek yürürlükte kalacaktı. Melekler yoluyla, bir aracı eliyle
düzenlendi.
İbraniler2:2-3
Çünkü melekler
aracılığıyla bildirilmiş olan söz geçerli olduysa, her suç ve
her sözdinlemezlik hak ettiği karşılığı aldıysa, bu kadar büyük
kurtuluşu görmezlikten gelirsek nasıl kurtulabiliriz?
Başlangıçta Rab tarafından bildirilen bu kurtuluş, Rab'bi dinlemiş
olanlarca bize doğrulandı.
III.2. Her bereket, teselli, armağanlar,
yeteneklerin Kutsal Ruh aracılığıyla geldiğini görmekteyiz:
Cesaret; Fiziksel Güç; Yönetim:
Hakimler 3:10 (6:34; 13:25; 14:6; 15:14, I.Samuel
11:6)
10 RAB'bin Ruhu Otniel'in üzerine indi. Otniel
İsrailliler'i yönetti, onlar için savaştı. RAB Aram-Naharayim
Kralı Kuşan-Rişatayim'i onun eline teslim etti. Artık Otniel ondan
daha güçlüydü.
Yetenek; bilgi
Çıkış
31:1-5 (35:31-35)
1
RAB Musa'ya şöyle dedi:
2 "Bak, Yahuda oymağından özellikle Hur oğlu Uri
oğlu Besalel'i seçtim.
3 Beceri, anlayış, bilgi ve her türlü ustalık
vermek için onu ruhumla doldurdum.
4 Öyle ki, altın, gümüş, tunç işleyerek ustaca
yapıtlar üretsin;
5 taş kesme ve kakmada, ağaç oymacılığında, her
türlü sanat dalında çalışsın.
I.Tarihler 28:12
12 Ruh aracılığıyla kendisine açıklanan
bütün tasarıları verdi: RAB'bin Tapınağı'nın avlularıyla
çevredeki bütün odaların, Tanrı'nın Tapınağı'nın hazinelerinin,
adanmış armağanların konulacağı yerlerin ölçülerini verdi.
Devlet/Yöneticilik
Sayılar 11:17, 25 (1.Samuel 16:13):
17 Ben inip seninle orada konuşacağım. Senin
üzerindeki Ruh'tan alıp onlara vereceğim. Halkın yükünü tek başına
taşımaman için sana yardım edecekler.
25 Sonra RAB bulutun içinde inip Musa'yla konuştu.
Musa'nın üzerindeki Ruh'tan alıp yetmiş ileri gelene verdi. Ruh'u
alınca peygamberlik ettilerse de, daha sonra hiç peygamberlik
etmediler.
Bilgelik/Hikmet
İşaya 11:2 (Eyup 32:8)
2 RAB'bin Ruhu, bilgelik ve anlayış ruhu,
Öğüt ve güç ruhu, bilgi ve RAB korkusu ruhu
Onun üzerinde olacak.
Kutsallık ve Kutsallaşma / Kutsal Ruh Tanrı
Mezmur 51:12
10 Ey Tanrı, temiz bir yürek yarat,
Yeniden kararlı bir ruh var et içimde.
11 Beni huzurundan atma,
Kutsal Ruhun'u benden alma.
12 Geri ver bana sağladığın kurtuluş sevincini,
İstekli bir ruhla bana destek ol.
İşaya 63:10
10 Ama başkaldırıp O'nun Kutsal Ruhu'nu incittiler.
O da düşmanları olup onlara karşı savaştı.
Tekvin 6:3
RAB, "Ruhum insanda sonsuza dek kalmayacak, çünkü o
ölümlüdür" dedi, …
Nehemya 9:20
20 Onları eğitmek için iyi Ruhun'u verdin.
Ağızlarından manı eksiltmedin. Susadıklarında onlara su verdin.
Peygamberlik Kutsal Ruh Tanrı tarafından geliyor:
Sayılar 11:25, 29 (24:2, 3):
25 Sonra RAB bulutun içinde inip Musa'yla konuştu.
Musa'nın üzerindeki Ruh'tan alıp yetmiş ileri gelene verdi. Ruh'u
alınca peygamberlik ettilerse de, daha sonra hiç peygamberlik
etmediler.
Mika 3:8
8 Ama Yakupoğulları'na başkaldırılarını,
İsrail halkına günahlarını bildirmek için
Ben RAB'bin Ruhu'yla, güçle,
Adalet ve cesaretle donatıldım.
III.3. Böylece özel bir şekilde Kutsal Ruh ile
Mesih arasında bir ilişki karşımıza çıkmaktadır:
İşaya 11:2
2 RAB'bin Ruhu, bilgelik ve anlayış ruhu,
Öğüt ve güç ruhu, bilgi ve RAB korkusu ruhu
Onun üzerinde olacak.
İşaya 42:1
1 "İşte kendisine destek olduğum,
Gönlümün hoşnut olduğu seçtiğim kulum!
Ruhumu onun üzerine koydum.
Uluslara adaleti ulaştıracak.
İşaya 61:1
Rab Yahve'nin Ruhu üzerimde.
Çünkü yoksullara müjde iletmem için beni O
meshetti…
Luka 3:16, 21-22):
16 Yahya ise hepsine
şöyle cevap verdi: «Ben sizi suyla vaftiz ediyorum, ama benden
daha güçlü Olan geliyor. Ben O'nun çarıklarının bağını çözmeye
bile layık değilim. O sizi Kutsal Ruh'la ve ateşle vaftiz
edecek.
21-22 Bütün halk
vaftiz olduktan sonra İsa da vaftiz oldu. İsa dua ederken
gök açıldı ve Kutsal Ruh, bedensel bir görünüm alarak
güvercin biçiminde O'nun üzerine indi. Gökten gelen bir ses
de, «Sen benim sevgili Oğlumsun, senden hoşnudum» dedi.
Böylece bu ayetlerde Mesih ve Kutsal Ruh
kişiliklerinin “Tek Tanrı” kavramının nitelik ve işlerini tek
başına üstlendiklerini görmekteyiz:
III.4. Böylece Eski Ahit’te Üçlü Birlik
hakkında en güçlü bakış açısını Tanrı’yı farklı işlerde farklı
kişiler gibi gösteren ayetler desteklemektedir:
Tekvin 19
24 RAB Sodom'la Gomora'nın üzerine gökten
ateşli kükürt yağdırdı.
Mezmur 33
6 Gökler RAB'bin sözüyle,
Gök cisimleri ağzından çıkan solukla yaratıldı.
İbraniler 1:8-9 ayetleri Mezmur 45’in ayetlerini
İsa Mesih için kullanıyor:
6 Ey Tanrı, tahtın sonsuza dek sürer,
Krallığının asası adalet asasıdır.
7 Sen doğruluğu sever, kötülükten nefret edersin.
Bu yüzden Tanrı, senin Tanrın,
Çağdaşlarını değil,
Sevinç yağıyla seni meshetti.
İbraniler 1:3; 10:12-13 ayetleri Mezmur 110:1
ayetinde bahsedilen Kişinin Mesih olduğuna tanıklık etmektedir:
1 RAB efendime:
"Ben düşmanlarını ayaklarına tabure yapıncaya dek
Sağımda otur" diyor.
İşaya 63:9-13 (61:1-3)
11-13 Sonra halkı eski günleri,
Musa'nın dönemini anımsadı.
"Çobanlarıyla birlikte onları denizden geçiren,
Kutsal Ruhu'nu
aralarına yerleştiren,
Görkemli gücüyle Musa'nın sağında yol alan,
Sonsuz onur kazanmak için önlerinde suları yaran,
Bir at nasıl tökezlemeden kırdan geçerse
Onları deniz yatağından öyle geçiren RAB
nerede?"
Diye sordular.
Hoşea 1:7
7 Ancak Yahuda soyuna acıyacağım. Ben kurtaracağım
onları, ama yay, kılıç, savaş, at ve atlılar aracılığıyla değil,
kendi aracılığımla."
Matta 1:21
Meryem bir oğul doğuracak. Adını İsa
koyacaksın. Çünkü halkını günahlarından kurtaracak olan O'dur.»
Luka 7:16
Herkesi bir korku almıştı. «Aramızda büyük bir peygamber ortaya
çıktı!» ve «Tanrı, halkının yardımına geldi!»
diyerek Tanrı'yı yüceltmeye başladılar.
İbraniler (12:25-26) Mektubu Mesih’e iman
konusunda teşvik verirken ve aynı zamanda eskatolojik bir gerçeğe
işaret (Vahiy 4:5) ederken Hagay 2:(5-) 6-7 ayetlerini kullanıyor.
5 'Mısır'dan çıktığınızda, size bu konuda söz
verdim. Ruhum aranızdadır. Korkmayın!'
6 "Her Şeye Egemen RAB diyor ki: 'Kısa zamanda bir
kez daha yeri, göğü, denizi, karayı sarsacağım.
7 Bütün ulusları sarsacağım, değerli eşyalarını
buraya getirecekler. Ben de bu tapınağı görkemle
IV. İBRANİLER MEKTUBU'NA KISA BAKIŞ
IV.1. Mesih
peygamberlerden üstündür (1:1-3)
Tanrı eski zamanda
atalarımıza peygamberler aracılığı ile konuşmuş, ancak bu son
çağda bizlere bir peygamber aracılığı ile değil her şeyin
Mirasçısı, aracılığı ile evrenin yaratıldığı, Oğul ile
seslenmeyi seçmiştir. Tanrı Oğlu olan Mesih Tanrı'nın
yüceliğinin parıltısı ve varlığının öz görünümüdür. Bu Oğul
güçlü sözüyle her şeyi devam ettiriyor. Ayrıca günahlardan
arınmamızı sağladığı gibi Tanrı'nın sağına yükseltilmiştir. Yani
Oğul (Mesih) peygamberlerden üstündür.
IV.1.a. Mesih Musa'dan
üstündür
Musa Tanrı'nın gözünde
yeryüzünde yaşayan en alçakgönüllü ve Rab'bin evine sadık biridir.
Tanrı bir peygambere rüyet ile bilmecelerle konuşurken, yalnızca
Musa ile yüzyüze söyleşmiştir. Bu durumda Musa bilinen
Peygamberlerin en büyüğüdür.
İbraniler Mektubunun yazarı İsa Mesih'in bu büyük peygamberden
daha üstün olan yönünü açıkça ortaya koyar. Bu durumda Yahudi
inancı içindeki Musa'nın bir hizmetçi rolü olduğu açığa
çıkmaktadır.
IV.1.b. Mesih Yeşu'dan
üstündür
Yeşu bilgelik ruhuyla
dolu bir kimseydi ve Musa gibi üstün bir peygamberin razı olduğu
bir kimseydi.
Musa Tanrı halkını Mısır'dan çıkarmıştı. Yeşu ise Tanrı halkını
vaat edilen topraklara götürdü. Bu açıdan baktığımızda Yeşu,
Musa'nın işini tamamlayan bir kimsedir. İsa ise bizleri günaha
kölelikten kurtarıyor ve bizleri Tanrı'nın huzur diyarına
getiriyor. Yani Mesih'in işi her ikisinden daha önemlidir. Bu
yüzden Tanrı, Musa ve Yeşu'dan sonra daha başka bir günden
söz etmiştir (4.8). Tanrı halkı Yeşu önderliğinde vaat edilen
topraklara girdikten yaklaşık 400 yıl sonra Mezmur 95 Tanrı
halkına şu uyarıyı yapıyordu (4.7):
"Eğer bugün
O'nun sesini işitirseniz, yüreklerinizi nasırlaştırmayın".
Demek ki Yeşu'nun İsrail halkını götürdüğü vaat edilen topraklar
Tanrı'nın kurtarış planı içindeki önemli aşamalardan biri olmakla
beraber, en son hedef nokta değildi. Çünkü Mezmur 95 şu ifade ile
bitiyor: "Bu yüzden öfkeyle ant içtim: Huzur diyarıma asla
girmeyecekler" (4.5).
Yalnızca bu Mezmurun
varlığı bile İsrail halkının henüz tamamlanmamış bir yolculukta
olduğunu anlamamıza yardım ediyor. Çünkü vaat edilen topraklara
gelmiş olmalarına rağmen İsrail halkı sonsuz bir huzur içinde
yaşayamadı. Yeşu, İsrail halkına gerçek bir dinlenme veremedi.
Ancak Mesih bizi sonsuz sebt gününün dinlence yeri olan huzur
diyarına götürecek tek kimsedir. Bu yüzden de Mesih, Musa'dan ve
Yeşu'dan üstündür. Yersel dinlenme yeri olan vaat edilen
topraklarda ancak bizler ölünceye kadar kalabiliyoruz. Fakat
Mesih'in bize hazırladığı göksel dinlenme yerinin huzuruna Mesih'i
yüreklerimize aldığımız andan itibaren daha bu dünyada sahibiz
(Yuhanna 14.1-4).
IV.2. Mesih
meleklerden üstündür (1:14-2:18)
Melekler kurtuluşumuza
hizmet etmek için çalışan görevli Ruhlardır. Ama Mesih 1.1-3
ayetinde bahsedildiği üzere kurtarışı bizzat sağlayan ve yücelikle
Tanrı'nın yanında Oturandır. Yahudi inancında Kutsal Yasa'nın
melekler tarafından verildiği inancı çok güçlüdür. Mektubun yazarı
Mesih'in yeryüzüne getirdiği Müjde Meleklerin bildirdiği sözden
çok daha üstün olduğunu vurgulamıştır. Öyleyse Mesih meleklerden
de üstündür.
IV.3. Mesih
Kahinlerden üstündür (4:14-10:18)
Eski Ahit'in kurban ve
kahinlik sistemi geçicidir (8.13);
Yeni Ahit'in kurban ve
kahinlik sistemi süreklidir (7.21).
Harun ilk başkahindi (Levililer
16.32);
Mesih en üstün Başkahin
oldu (4.14).
Eski Ahit'in kurban ve
kahinlik sistemi yerseldir (8.4);
Yeni Ahit'in kurban ve
kahinlik sistemi gökseldir (8.1-2).
Eski Ahit döneminde
hayvan kanı sunulurdu (8.4);
Mesih ise kendi kanını
sundu (10.5).
Eski Ahit pek çok kurban
talep ederdi (Levililer 16.15);
Mesih ise bir kez için
kurban oldu (9.28).
Eski Ahit pekçok kurban
istedi (Levililer 22.19);
Yeni Ahit tek bir kurban
istedi (9.28).
Eski Ahit mükemel
kurbanlar istedi (Levililer 22.19);
Mesih ise mükemmel bir
yaşam sergiledi (5.9),
Yeni Ahit mükemmel bir
yaşam talep etti (5.9).
Eski Ahit zamanında
Tapınak Çadırına dikkatli (korkarak) yaklaşmak gerekirdi (Levililer
16.1-2);
Yeni Ahit zamanında Mesih
sayesinde emin bir şekilde Tanrıya yaklaşabiliriz (4.16).
Eski Ahit gelecek olan
yeni bir sistemi bekledi (10.1);
Yeni Ahit ise eski
sistemi kaldırdı (10.9).
İLAVE BÖLÜM-1:
Belçika İnanç Açıklaması Bölüm-9…
–Kutsal Üçlü Birliğe
Kutsal Yazıları Tanıklığı
Bildiklerimizin hepsi, .
özelikle kendi içimizde hissettiklerimizden başka
bu üçün işleyiş biçimlerinin yanında
Kutsal Yazılar’ın tanıklığındandır.
Kutsal Yazılar’ın,
bu Kutsal Üçlü Birliğe
inanmamızı öğreten tanıklığı
Eski Antlaşma’nın bir çok yazılmıştır
her birinin tek tek sayılmasına gerek yoktur,
takdir ile aşağıdakiler seçilmiştir.
Tekvin kitabında Tanrı der ki;
“Tanrı, ‘İnsanı kendi
suretimizde,
kendimize benzer yaratalım.’”
Tanrı insanı kendi suretinde yarattı.
Böylece insan Tanrı suretinde yaratılmış oldu.
İnsanları erkek ve dişi olarak yarattı.”6
“Adem iyiyle kötüyü bilmekle bizlerden biri gibi
oldu.”7
Bundan (ayetlerden) görülüyor ki,
“İnsanı kendi suretimizde,
kendimize benzer yaratalım”–
dediğinde
Tanrılığın içinde
birden fazla kişi olduğu,
“Tanrı insanı kendi suretinde yarattı”–
[denildiğinde] Tanrı’nın tekliği belirtilmektedir.
Burada (ayetlerde)
kaç kişi olduğunun belirtilmediği doğrudur–
ancak bizler için Eski Ahit’de gizem olan
Yeni Ahit’de gayet açıktır.
Rabbimiz (İsa Mesih) Şeria ırmağında vaftiz
olurken,
Baba’nın şu sözleri duyulmuştur,
«Sevgili Oğlum budur,»8
Oğul suda iken,
Kutsal Ruh, güvercin şeklinde görülmüştür.
İsa Mesih tarafından, imanlıların vaftiz edilme
usulü
şu sözlerle öğretilmiştir:
“Bütün ulusları
Baba,
Oğul,
ve Kutsal Ruh'un
adıyla vaftiz edin.”9
İncil’in Luka kitabında,
Cebrail, Rabbimizin annesi olan
Meryem’e şunları söylemiştir:
“Kutsal Ruh senin üzerine gelecek,
en yüce Olan'ın gücü senin üstüne gölge salacak.
Bunun için doğacak olana kutsal,
Tanrı Oğlu denecek.”10
Başka bir yerde şöyle der:
“Rab İsa Mesih'in lütfu,
Tanrı'nın sevgisi ve
Kutsal Ruh'un paydaşlığı
hepinizle birlikte olsun.”11
Bu bölümlerin her birisinde,
tek olan ve tek Tanrısal özde,
üç kişi olduğu
bizlere eksiksiz bir şekilde öğretilmektedir.
Her ne kadar bu doktrin insan kavrayışının ötesinde
olsa da,
bununla birlikte şimdi
Tanrı’nın Söz’ü aracılığı ile
cennette
bu öğretişten tam olarak zevk almayı ve bunu
bilmeyi bekleyerek inanıyoruz.
Daha da ötesi,
bu üç kişinin bizimle ilgili kendine has
işleyiş ve işlerini bilmemiz gerekir.
Baba,
kudretinden dolayı bizim Yaratıcımızdır.
Oğul,
kanından dolayı bizim Kurtarıcımız ve Bedelimizi
Ödeyendir.
Kutsal Ruh,
yüreklerimizde yaşamasından dolayı bizi Kutsal
Kılandır.
Kutsal Üçlü Birlik doktrini,
elçilerin zamanından günümüze dek,
Yahudilere karşı, Müslümanlara karşı,
kutsal babalar tarafından adil bir şekilde suçlanan
Marsiyon,[iv]
Mani,
[v] Praksiyas,
[vi]
Sabelliyus,
[vii] Samoslu Pavlus,
[viii] Ariyus[ix]
ve bunlar gibi diğer
sahte Hristiyan ve din düşmanlarına karşı
gerçek kilise tarafından her zaman korunmuştur.
Ve böylece
bizler bu konu ile ilgili olarak üç ekümenik iman
açıklamasını–
Elçilerin İman Açıklaması, İznik İman Açıklaması,
Atanasyan İman Açıklaması–
ve kadim babaların bu iman açıklamaları ile uyum
içerisinde olarak verdiği hükümleri
gönüllü bir şekilde kabul ederiz.
DİPNOTLAR >>>
|