|
|
................... |
|
................... |
KEFKEN ANIT
PROJESİ İÇİN GELEN ELEŞTİRİLER
-2 |
CircassianCanada
|
|
|
................... |
|
................... |
Hajkasım Erdoğan |
07.06.2006 17:35:51 |
Sayın Pala,
Mezarlık düzenlenirken siz aynı tarif ettiğiniz şekilde bir
taş yaptırıp getirin, neden dikilmesin dikerler. Sizin de
çorbada tuzunuz olsun. Yalnız lafta kalmasın, taşı bekleriz.
Bu arada bende gönüllü çalışacaklardan biriyim, şunu şuraya
koyun diyecek yetkimde yoktur. Bu uyanışa sebep olan herkesten
Allah razı olsun.
Bu bizim için bir uyanıştır.
Saygılar sunarım. |
|
|
Recep Par |
07.06.2006 19:51:38 |
Öncelikle tekrar bu
kampanyayı başlatanlara ve emeği geçenlere tekrar tekrar
teşekkür ediyorum.
Arkadaşlar yapılmış hazırlanmış olan projelere destek verelim.
Kelime projeleri her zaman yapılır. Lafla peynir gemisi
yürütenleri çok gördük!
Lütfen hazır olan projelere destek vermesini öğrenelim. Alın
elinize kazmayı küreği gelin. Orada yatanlar bizim atalarımız.
Sizler annenizin, babanızın, dedenizin, ninenizin mezarlarını
harabe şeklinde mezarlık bile olduğu belli olmayan yerlerde
görmek istiyorsanız? Bırakın bir taş dahi koymayın. Taş
koyacaklara engel olmayın?
Saygılarımı sunuyorum. |
|
|
Şamil Nartoğlu |
07.06.2006 20:34:37 |
Fikri ortaya atan,
Seauhmann bey ve arkadaşlarımızı tebrik ederim.
Çok güzel bir sinerji yarattınız. Olay, yalnız mezarlığa çeki
düzen verilmesi olayı değil, kendi geçmişimize sahip çıkmadır.
Üstüne üstüne gidelim, destekleyelim. Devlet kurumlarından
yardım alma durumunu da (hatta Rusya'dan bile) değerlendirelim
derim. Mümkün olursa anıtın açılışını Cumhuriyetlerimizin
thamatelerini de davet edelim.
Geçmişi olmayanın geleceği de olmaz. |
|
|
Fahriye Kaynak |
08.06.2006 11:42:28 |
Sit alanı olabilmesi
için, kültür ve tabiat varlıklarını koruma kurullarına
müracaat etmek gerekir. |
|
|
CircassianCanada |
08.06.2006 12:11:07 |
Maf Sayın Hakan
Eken,
Öneriniz için teşekkür ederiz.
Söz ettiğiniz yerin SİT alanı olarak korunmaya alınması
gerekmiyor. Çünkü resmi olarak mezarlık alanı. Yani oraya
herhangi bir yapılaşma söz konusu değil. 1878'den beri
mezarlık olan bir alandan kalıt bulmakta olanaksız. Orası bir
mezarlık. Yerleşim alanı değil. O nedenle açık hava müzesi
yapılamaz. O dönemlerde köylerde yaşayan Çerkesler de kısa bir
süre sonra oradan ayrılmışlar. Şu anda adı Karaağaç köyünde
hiç Çerkes ailesi bulunmamaktadır. Bu nedenle oradaki evlerin
bahçelerinde kazı yapmak da olanaksız.
Düşüncelerinizi paylaştığınız için teşekkür ederiz.
Machu
CircassianCanada |
|
|
Hakan Eken |
08.06.2006 14:28:27 |
Bölgenin sit alanı
olup, olmaması hakkında verdiğiniz bilgi için teşekkürler.
Halen bir Çerkes yerleşimi olmadığını ve dediğiniz gibi
geçmişte uzun süre yerleşilmediğini de biliyorum. Ancak orada
gördüğüm taşlardan bazılarında işaretler var, bunun gibi
başkaları da bulunabilir. Oradaki özgün örnekler dikkate
alınmalı diyorum.
Son olarak bu çalışmanın/projenin sürgün temelli olduğunun
unutturulmamasını ve dini ve başka sembollerin öne
çıkarılmamasını umuyorum.
En azından gelenlerin dini inançları ve yasayışları hakkında
birçok farklı bilgi ve görüş olduğu unutulmamalı, konu
amacının dışına çıkarılmamalıdır.
Saygılarımla. |
|
|
Apsilmanra |
09.06.2006 09:20:52 |
Selam'un aleykum
Kudret Bey'e katılıyorum. İnsanlar öldüklerinde dinlerine
uygun olarak defnedilir ve mensup oldukları dinin sembollerine
uygun mezar taşları da mezarlarına konur. Bu, İsrail'de de
İran'da da Rusya'da da böyledir.
Ancak nedenini bilmediğimiz sebeplerden dolayı CC'in
projesinde böyle bir şey göremedik. İşin ilginç yanı Kasım
Bey'in -belki bir hatırlatma, belki bir uyarı, belki de bir
fikir olarak- Kudret Bey'in yazmış olduğu yazıya vermiş olduğu
cevaptır. Her şeyden önce her Allah'ın kulu sırtına bir taş
yükleyip gelecek ve canının istediği mezara da dikecekse
işiniz zor olacak. Bu işin nasıl olduğunu yani mezarın nasıl
yapıldığını herkes bilir. Müslümanların da mezar taşı usulleri
vardır. Tarif etmeme de gerek yok. (Müslümanlar -her ne kadar
mezarlıklarda tuzları olmasa da- mezarlıkların yanından
yanından geçerken dualar okurlar.) Eğer sizin gibi düşünürsek
Hıristiyanlar, Budistler...v.s. de birer taş alıp gelirler siz
de dikersiniz.
Orada yatan dedelerimiz 'Müslüman'dılar. Buna uygun mezarlık
ve mezar taşları yapılmalıdır. Bu konunun buraya taşınmaması
da gerekirdi. Ancak 'proje'yi düşünenler ve projeye destek
verenler biz düşündük, biz yapıyoruz deyip kendi isteklerine
uygun mezar taşları dikmek istiyorlar. Kendinize küçük bir
eleştiri dahi yapılmasını hazmedemiyorsunuz. Yapılan
eleştirilere de tepeden bakıyorsunuz.... Küçümsüyorsunuz...
Bir mezar taşının bile nasıl yapılması gerektiğini ya
bilmiyorsunuz ya da değerlerimiz farklı.
Neyse söylenecek ve yapılacak çok şey var. Ancak uyanmak için
mezarlıklar pek uygun mekanlar da değil sayın Hajkasım. Orada
anıt-mezar yapıp uyanmayı düşlemeyin. Çünkü mezarlıklar
AHİRET'i düşünmek için birebir yerlerdir. Yani ÖLÜM'ün
düşünülmesi gereken yerlerdir. |
|
|
Ahmet Ceniya |
09.06.2006 09:23:49 |
Her isteyen istediği
taşı dikebiliyor mu? |
|
|
Tekin Palba |
09.06.2006 17:16:37 |
Selam,
Zaten bir anıt yok muydu? Birkaç kişi mezarlığı
temizleyebilir. Bence mezarlığın orijinalliği bozulmamalı.
Mezar taşları olduğu korunmalı. Bu taşlar bildiğimiz normal
taş bile olsa orijinalliği korunmalı. Oranın bir türbe haline
getirilmesine karşıyım. Daha da ileri gidecek olursam mesire
alanına dönüştürülmesine karşıyım. Her şeyin çok cici olması
uğruna ve oraya gelenlerin gözlerini kamaştırmak uğruna
orijinallikleri bozulmamalı. Çünkü orası herhangi bir köyün
mezarlığı değil ki güzelleştirelim. Tarihsel bir anlamı var.
Yasal yollardan oranın korunması için başvurular yapılabilir.
Daha açık söylemek gerekirse acılarımızı mesire alanı görünümü
verilmiş yerlerde hatırlamak zor gelir. Şimdiden hayal
ediyorum da 'aaa ne güzel mezarlık olmuş'... her şey bitti.
Acılar, atalar, dedeler v.s. Çanakkale'deki Anzak mezarlığına
benzememeli. Arada çok fark var. Kefken mezarları acının ve
ızdırabın mezarlarıdır.
Kısacası 'Kefken Abaza mezarlığı' üzerinde fazla oynama
yapılmadan düzenlenmelidir.
Saygılarımla. |
|
|
Recep Par |
10.06.2006 11:07:02 |
Sayın Tekin Palpa;
Öncelikle saygılarımı sunuyorum.
Benim merak ettiğim oraya kaç defa geldiniz? Burada yapılması
düşünülen anıt mezar değil: Anıt mezarlık! Ben sizin yerinizde
olsam oraya gider, neyin ne olduğunu tam olarak öğrenir ve
ondan sonra yorum yaparım.
Abhaz mezarlığı diye belirtiyorsunuz. Buraya o düşünülen
mezarlığın hem Wubıh hem Abzegh ,hem Şapsıgh, aynı zamanda
Abhaz mezarlığı olduğu hakkında bir tarihi araştırma yapmanızı
tavsiye ederim.
Anıt mezarlık düşünülen yerin de tarihi 1864 ve 1868 olduğu
hakkında lütfen geniş araştırma yapalım. Saygılarımı sunuyorum |
|
|
Hajkasım Erdoğan |
10.06.2006 14:17:29 |
Sayın Apsilmara,
Siz herhalde mezardaki insanları uyandırmayı düşünmüyorsunuz.
Haşa ALLAH'ın ağırına gitmesin, birilerini geri uyandırmak
gibi bir gücüm olsa önce canım, ciğerim babamı uyandırırdım.
Lafı istediğiniz gibi anlamayın. Bu uyanış, Çerkesliğin
uyanışıdır. Değerlerimize, dilimize, xhabzemize sahip çıkmanın
bir uyanışıdır.
Kanında bir zerre kadar Çerkeslik olan insanların uyanacağına
da inanıyorum, size sırtınızda taş taşıyın diyen yok ama
bizler bu dava uğruna, sırtımızda taş taşımaya hazırız ve
taşıyacağız. Orada yatan insanlar bizim atalarımız. Kötü mü
olur; koyun otlağı yerine dönmüş tek taşı bile belli olmayan,
mezarların başına birer tane taş veya mermer dikilir
temizlenir ise? Bunun sizce sakıncası nedir? Nereden
çıkardınız bu Budist'i, bilmem neyi.
O arkadaşında adını hatırlamıyorum, Abhaz taşı var falan köyde
demiş. Bende o taşın aynısını getir bir köşeye mutlaka
konacaktır dedim. Hangi devirde yaşıyoruz, vilayetten vilayete
sırtta taş taşınır mı? Herkes bir şeyler yapsın diyoruz.
ELHAMDÜLİLLAH müslümanım, Uzunyaylalı'yım. Kabardey'im, bu
mezarlık koyun otlağı olmaktan kurtulacak, bu bir
başlangıçtır, bu bir uyanıştır. Çerkes'im diyenlerin
uyanışıdır. Türkiye'nin her yerinde devam edecektir. Kim nasıl
isterse öyle anlasın. Uyanmak istemeyenler, uykusuna devam
etsin.
Ben nick arkasında Çerkes değilim. Erdoğan Eser...Kabardey...
Hajkasım sülale ismim... Sivas Uzunyaylalı'yım... Bu uyanışa,
Kefken'de atalarımızı hatırlamamıza sebep olan herkese
saygılar sunarım. |
|
|
Hajkasım Erdoğan |
10.06.2006 16:20:08 |
Sayın Ceniya,
Sizin yazınızı sonradan farkettim. Bir mana veremedim ama,
orada şunu şuraya koyun veya koymayın diyecek bir yetkim yok.
Sadece gönüllü çalışacak insanlardan biriyim.
Ama size cevap verecek yetkim var. Mevzuu başka yönlere
çekmemenizi rica ediyorum. Oraya her isteyen istediği taşı da
dikemez. Nereden çıktı bu taş dikme işi? Sadece yorum yazan
bir arkadaş, bir Abaza köyünde mezarlıkta kalpak ve iki kama
işlemesi bulunan bir taştan bahsetti, ''neden olmasın bir yere
dikerler'' dedim.
Ama burası, tek kişinin cebinden çıkan paralarla yapılmayacak. Çerkes'im diyen herkesin el atması ile yapılacak bir iş. Bu
konuda yorum yazacak kadar Çerkes olan herkes bu işe el atmak
zorundadır. Bunların arasında ben de, siz de, diğer
yorumcularda vardır. Sadece lafla bu işler yürümüyor artık
uyanmamız lazım.
Saygılar sunarım. |
|
|
Kobli |
10.06.2006 19:37:44 |
Öncelikle
belirtmeliyim ki, böyle bir projeye ve ana fikrine en basit
tabiriyle saygı duyulur. Tebrikler.
Ancak hemen belirtmeliyim ki;
Bu projeyi anlattığınız bu yazınızın ilk cümlesinde irkildim.
"Kefken'de Sürgün'ün 142. yıldönümü için kutlamalar yapıldı."
Sürgün yüz binlerce ölüm acı ve bu ölülerin başında ne kutlandı
acaba ?
Bu ifade, CircassianCanada'nın olaya bakış açısı mı talihsiz
bir yazım hatası mı yoksa benim düşünemediğim atladığım bir
düşünce mi var ?
Saygılarımla. |
|
|
CircassianCanada |
10.06.2006 21:51:05 |
Maf Kobli,
Haklısınız. Çok vahim bir hata yapmışız. Kutlama değil, tören
ya da anma yazmalıydık. Bu hatamızdan dolayı sizden ve
okuyucularımızdan özür dileriz.
Saygılarımızla.
Machu |
|
|
Xabze |
10.06.2006 22:20:41 |
Yapılan çalışmaları
eleştirmek kolay, kulp takmakta
üstümüze yok . O da çok güzel anlaşılıyor birileri rahatsız
oluyor.
Öyle bir mezarlık var ki, Kefken'de atalarımıza ait
çay bahçesi olarak kullanılıyor, üstünde insanlar dolaşıyor
Bu çalışmalardan rahatsızlık duyanlar, lütfen
sizde oraya el atın bir çözüm üretin
çay bahçesi olarak kullanılması sizleri rahatsız ediyorsa.
Etmiyorsa diyecek bir şey kalmıyor.
Arzu etiğiniz şekilde mezar taşları çok güzel yakışır. Hadi durmayın bir kampanyada, sizlerde başlatın
destek vereceğiz. Yanınızda yer alacağız buyurun meydan
sizlerin.
Selam'un aleykum |
|
|
Tekin Palba |
11.06.2006 02:25:53 |
Sayın Recep Par,
Daha önceki düşüncelerimi aynen savunuyorum. Tekrar yazmaya
gerek görmüyorum. Ancak....
Öncelikle bu konu üzerine araştırma yapması gereken ben değil,
sizlersiniz. Daha düne kadar hiçbir Allah'ın kulu Kefken "Çerkes,
Adige, Wubıh"
mezarlığı adını kullanmazken ve herkes tarafından Kefken
"Abaza" mezarlığı adını kullanılırken
dünya tersine döndü. Ne oldu? Sizin deyiminizle "hem
Wubıh,
hem Abzegh, hem Shapsugh aynı zamanda Abhaz mezarlığı olduğu..."
haline döndü. Bu iddianızı dayandırdığınız delilleri de
yazınıza ekleseydiniz benden daha bilimsel, daha oturaklı,
daha inandırıcı olabilirdiniz. İşin garip tarafı araştırma
yapması gereken siz olmanız gerekirken bu zorunluluğu bana
yüklemeye çalışıyorsunuz.
Varolan bilginin aksini iddia eden sizsiniz. Araştırma yapması
gereken de sizsiniz. Yaptığınız araştırmalar nerede? Ben
söyleyeyim "YOK"...
Siz illaki var diyorsanız, lütfen yazın ki arşivimizi
geliştirelim. Yine tekrar ediyorum KEFKEN ABHAZ MEZARLIĞI'dır.
Aksini iddia edenler bilgilerini buradan herkese
açıklasınlar.
Kesinlikle milliyetçi değilim. Ancak: ''Sezar'ın hakkı Sezar'a...''
eğer orada Adige mezarlığı olsaydı kesinlikle zorlama
yapmazdım, hiçbir Abhaz da zorla oradaki mezarların arasında
Abhazların olduğunu iddia etmezdi. Gözlerini kırpmadan, destek
de olurlardı.
Orası sade bir mezarlık değil, tarihsel süreçte yaşananları
yorumlamamıza yarayan -en gerçekçi bir şekilde- delildir. Siz kalkıp orada şunlar şunlar var
Abhazlar da var gibi bir
söz ederseniz, o mezarlığa adını verenleri bir kenara atmaya
çalıştığınızı düşünmek zorunda kalırız. Bunun adına "tarihsel
gerçekleri saptırma" denir. Siz de bilirsiniz ki,
Abhazlar,
Çerkesler...v.s. olarak yaşadığımız ülkede bu tip konuları çok
yaşadık.
Burada bir illüzyon yapılıyor. Ben de bu illüzyonun
karşısındayım. Çerkeslik kelimesi adı altında ve masumane
görünen sürgün programları altında "Abhaz Tarihi"
tarumar edilmeye çalışılıyor. Farklı yönlere kaydırılmaya
çalışılıyor. Orada sürgünü anmanın ne sakıncası olabilir gibi
masum bir davranışa kimse bir şey deyemeyebilir,
ancak o yerin adının değiştirilmesi, Abhazların;
tabir-i caizse "ikinci plana atılması" çabasının da hissedilir
derecede olduğunu anlamak hiçte zor değil. Hatta ileride orada
yatanları sayarken: Abzeghler, Wubıhlar, Bjedughlar, Shapsughlar...v.s.
var, haa! araya bir-iki Abhaz sıkışmış dersiniz.
Size söyleyebileceğim en önemli şey: Gerçekleri olduğu gibi
kabullenmeliyiz. İnce düşüncelere dalmayalım. Aksi taktirde
karşınızdakini değil kendinizi yok etmiş olursunuz. Kendiniz
olamazsınız.
"Abhaz'ın hakkı Abhaz'a; Sezar'ın hakkı Sezar'a"
Saygılarımla |
|
|
Apsilmanra |
11.06.2006 08:33:07 |
Selam'un aleykum,
Sayın Hajkasım,
Yazılanı anlamama problemin var gibi görünüyor. Babana Allah
rahmet etsin. Uyandırma konusu nereden çıktı anlayamadım.
Ölmüş birisinin uyandırılması ile ilgili her hangi bir ima
bile yok, nasıl böyle bir şey anlıyorsun şaşılacak şey.
Anlamadığın için mazur görüyorum.
Yazımda canlıların uyanışını kastettiğim ortada. Zaten
sana söylüyorum, babanı niye karıştırıyorsun. Senin neyi
kastederek, uyanış konusunu açtığın da anlaşılıyor. Özel bir
açıklama yapmaya çalışmışsın ama yine eline yüzüne
bulaştırmışsın. Uyanış ile uyandırma arasındaki farkı
anlayacak birikimim var Allah'a şükür.
Yine söylüyorum; Uyanmak için orası hiç iyi bir yer değil. Açıklama yapmama gerek var mı? İşin içine bir de toplumu
katıyorsunuz.
Ben Çerkes değilim. Abhaz'ım. Ama yine de düşünüyorum
her yaptığınız işi Çerkeslik bağlamında değerlendiriyorsunuz. Mezarlık inşası yapanlar fedakar
Çerkes öyle mi?
"Dava"dan da bahsediyorsun hızını alamamışsın anlaşılan.
Yerden bir çöp kaldırsanız Çerkeslik için yaptık diyeceksiniz. Konuştuğunuz şeylerin yanlış olduğunu hatırlatmaya
çalıştım ama siz yine aynı şeyleri daha da arttırarak tekrar
ediyorsunuz.
Orada çalışmakla dünyanın en muhterem Çerkes'i, Çeçen'i, Abhaz'ı
olunmayacağı ortada. Ben orada, neden mezar taşlarının dini
motiflerden yoksun olduğunu sordum.
Buradan da İslam dinini kastettim. Senin yüce Çerkeslik!
değerlerine, ideallerine dil uzatmadım. Yazılarınız hakkındaki
hissiyatım, biz şunu şunu yapıyoruz sen ne yapıyorsun
anlayışıdır. Durumun bu hale gelmesinin sorumluluğu sizdedir.
Çok biliyorsan gel, yap zihniyeti sizi hiçbir yere götürmez.
Milleti için canını verenler var. Onlar da sizin gibi
düşünseydi zaten bu uğurda gitmezlerdi. CC, insanların
yorumlarını, düşüncelerini yazmasını beklediği için ve bizler
de senin kadar olmasa da!! sorumluluk hissettiğimiz için
yazıyoruz.
Uyanmak istemeyenlerden kastın çalışmaya katılmayanlar mı?
Belki sana bir sürpriz yaparız, uyanırız :) Herkes senin
gittiğin yoldan gitmez. Her konuşana kazma kürekten bahsetme
istersen, taş taşımaktan daha zor işler de var. Herkes, süreç
içerisinde yavaş da olsa bir yer ediniyordur belki.
Sana soyunu soran mı oldu? Nick arkasında Çerkes değilmişsin
ne mutlu sana. Bu sözlerini unutma zamanı gelince kimlerin
uyanık, kimlerin uyuduğunu hep birlikte göreceğiz. İnternet
üzerinden uyanıklık nağmeleri kulağa hoş geliyor.
Tekrar başa dönerek soruyorum: Mezar taşlarında neden dini
motifler kullanılmıyor? Ne olduğu belirsiz, köksüz
bir mezarlık haline getirilmeye çalışılıyor. Uzun vadede
çok büyük sakıncalar ortaya çıkacaktır. O mezarlarda yatanlar
kimler, neden oradalar, dinleri, dilleri yok muydu?
Saygılarımla. |
|
|
Nart Şebetiniko |
11.06.2006 10:31:55 |
Sayın Tekin PALBA,
Engin tarih ve ulusal bilinç seviyeniz karşısında şapkamı
çıkarıyorum. Size veriyorum ve yoluma devam ediyorum.
Dilerim üzmeyiz, diğer değerli Abhaz kardeşlerimizi.
Yazdığınız şu satırlar yetiyor da artıyor bile.
''Siz de bilirsiniz ki Abhazlar, Çerkesler v.s olarak
yaşadığımız ülkede bu tip konuları çok yaşadık.'' |
|
|
Arman Namra |
11.06.2006 12:23:39 |
Sayın Apsilmanra,
Orada yatan atalarımızın çoğunluğu Abhaz. Bu bilinen bir vaka.
Ayrıca bilinen bir şey daha var. Orada yatan Abhazlar da
Hıristiyan Ahbazlardı. Şimdi sizin gibi düşünürsek, orayı
hıristiyan mezarlığı mı yapsınlar? Tarihi iyi okuyun. Orada
yatan atalarımızın dini neydi.
Bırakın böyle işleri.
İnsanlar hasbelkader güzel bir şey düşünmüş ve inşallah
gerçekleştireceklerde. Her şeye dini sokup da insanların
huzurunu kaçırmayın. |
|
|
Ğış Mehmet Demircan |
11.06.2006 14:11:42 |
Bu başlıkta "Ben
Çerkes değilim Abhaz'ım orası da Abhaz mezarlığıdır"
diyenleredir bu sözüm. Bu proje başlayana kadar
neredeydiniz? Yenimi aklınıza geldi orasının Abhaz mezarlığı ve
kendinizin Abhaz olduğu. Neredeydiniz şimdiye kadar? O kadar
sahipleniyordunuz da ne yaptınız şimdiye kadar o mezarlar
için? Bu mezarların virane hali hepimizin kabahatidir ama en
büyük kabahat o bölgede yaşayan Abazalarındır öncelikle. Bir
proje ortaya konmuş Adigesi, Abazası, Wubıhı yani tüm ÇERKESLER
sahiplenmiş. Bizlerde nasıl destek olabiliriz diye
düşüneceğimiz
yerde sebepsiz kıskançlıklarla bu projeyi baltalamaya
çalışmakta neyin nesi? Bir arkadaşımız Çerkeslik adı altında
sinsi planla Abazalar ikinci plana atılmaya çalışılıyor,
demiş. Bu tavırlarınızla Abazalara en büyük düşmanlığı sizin
gibi düşünenler yapıyorlar. Bölücülük yapan Adige olsun Abaza
olsun fark etmez ya cahilliğinden ya da art niyetinden dolayı
Çerkesliğe büyük zarar veriyor geçmişte de olduğu gibi. Bir
Adige olarak tüm Abazaları ve Wubıhları yakın akrabam
biliyorum. Selamlar. |
|
|
Keblağ |
11.06.2006 15:08:17 |
Sayın Tekin Palba ve
Apsilmanra,
Çay bahçesi olarak kullanılan mezarlıkta, aynı yerde Kefken'de
orayla ilgilenseniz. Bir de nedir orası kimlerin mezarlığı?
Orası hakkında hiç bilginiz var mı?
Duyarlı kişiler olduğunuz kesin, önerilirinizi bekliyoruz.
Daha açıkçası ayaklar altında, üzerinde gezilip dolaşılan
bu mezarlık yatan atalarımız. Duyarlı insanların ilgisini
bekliyor. Buyurun önerilerinizi açıklayın. |
|
|
Apsilmanra |
11.06.2006 16:35:41 |
Bana oradaki
Abhazların müslüman değil de Hıristiyan olduğuna dair en ufak
bir belge bilgi gösterin önünüzde şapka çıkarayım. Asıl siz
nereden uyduruyorsunuz bu saçmalıkları bilemiyorum. |
|
|
Hajkasım Erdoğan |
11.06.2006 18:37:28 |
Apsilmanra,
Senin kafa yapında olsaydım, oralarda çalışmaya gönüllü
olmazdım, bana ne diyemiyorum sizin gibi.
Kardeşim neden anlamak istemiyorsunuz, orası bizim atalarımızın
mezarı, siz ister Abhaz deyin, ister vs, deyin. BİZİM ATALARIMIZIN
MEZARLIĞI
Abhaz, Shapsugh, Abzegh, kim olursa olsun orada yatanlar.
O mağaraya gidin, 1885 tarihli bir yazı var, eğer
okuyabiliyorsanız hangi dilden olduğunu bir anlayın, ben o
mağarada yarım saatten fazla oturdum ve gözümün önünde
canlandı o insanlar. Islak kıyafetlerle o soğukta sudan çıkmış
yaşlı çoluk çocuk, açlık ölüm korkusu.
Ben bunları senin gibi Abhaz mı, Shapsugh mı vs. mi diye
ayırmadım. İşte seninle benim farkımız bu. Allah aşkına artık bu
guruplaşmalardan vazgeçin. Hiç olmazsa bu mezarlık konusunda
ayırımcılık yapmayın. Eğer ben senden önce orayı AYETLERLE
donatmaz isem bana yazıklar olsun. Neden inat ediyorsunuz. Lafı
sağa sola çekiyorsunuz.
Biz orayı bir ayağa kaldıralım, çay bahçesi, koyun otlağı
olmaktan kurtaralım, ondan sonra sizde devasa bir tabela
yaptırın Abhaz mezarlığı diye. Eğer sevinmez isem insan
deyilim. Allah aşkına birde yanı başına mescit yaptırın, hiç
olmaz ise namazımızı orada kılarız. Orada devamlı kalan cemaatte beş vakit dua ederler kötü mü olur.
Ne diyeyim kardeşim ben daha diyecek bir şey bulamıyorum.
Saygılar sunarım herkese. |
|
|
Tamer |
11.06.2006 18:38:28 |
Yine başardık bu
konuda da kırıcı tartışmayı. Orda yatan ister Abaza, ister
Shapsugh
olsun ne fark eder?
Benim anladığım orda benim kovulmuşluğum, benim acım, benim
yok oluş sürecimin başlangıcı, bir toplumun sürgünün
sembolizesidir. Yoksa onlara bir faydamızın olamayacağı kesin.
Sayın Erdoğan'ın dediği gibi uyanışı da sembolize ediyor. Artık
bundan sonrası atamı kovanlar bizim mirasımız olanı verin, geri
dönüş çifte vatandaşlık (takvime bağlanmamaksızın)
başvuranlara verilmesi ve benzeri taleplerin oluşmasına
(mutlaka daha önce çifte vatandaşlık veriliyordu diyenler
olacaktır ama biz o zaman uyuyorduk) vesile olacak.
21 Mayıs Kefken anma törenlerinde her yıl böyle sorunların
konuşulduğu bir uyanış olarak yorumlanmasının kime ne zararı
olur saygılarımla.
Hajkasım Tamer |
|
|
Arman
Namra |
11.06.2006 18:54:07 |
Apsilmanra'yla
işimiz var.
Azıcık tarih oku sayın Apsilmanra ve dahi şu anki Abhazya'ya
bak. Konu bu değil esasında, sen iki de bir projeye dini soktuğun
için yazdım.
Cümle alem bilir ki Abhazlar hıristiyandır. Sadece
Türkiye'deki şimdiki Abhazlar müslüman olmuşlardır. Hatta daha
da ilerisi Düzce'de eski Abhaz mezarlarında haç bile vardı. Ben
de Abhaz olduğum için biliyorum:) sonradan yok edildi.
Apsilmanra, boş ver bu din işlerini. Bilmeden daha da zor duruma
düşersin, en iyisi sen projeye dini bulaştırma. Bu tüm
diasporanın yüz akı olacak bir iş. Eğer kürek kazma kullanmayı
biliyorsan gel iki kazma da sen salla.
Dinin sana kalsın. |
|
|
Recep Par |
11.06.2006 19:19:06 |
Öncelikle
saygılarımı sunuyorum.
Arkadaşlar bizler hepimiz ÇERKES'iz. Abzegh'miş, Wubıh'mış,
Shapsugh'muş, Abhaz'mış, Hatukuay'mış, Kabartey'miş, bence
böyle ayrımcılık lafından lütfen vazgeçelim.
Biz sonuçta Rusya tarafından sürgün edilen KAFKASYAlılarız. Bizden
istenilenler zaten böyle şeyler, bizde bunları iyi
yapıyoruz (ayrımcılığı).
Birbirimizi yiyoruz. Vazgeçelim bizler birbirimizi yemekten
gelin hep beraber birbirimize sıkıca sarılalım. Gelin hep
KENETLENELİM. Ortaya konmuş bir proje var. Gelin laf
üreteceğimize birbirimize destek verip bu projeyi uygulayalım.
Tekrar saygılarımı sunuyorum. |
|
|
Noxchi |
11.06.2006 20:06:43 |
Şamil Nartoğlu
Hatta Putin'de açılışa davet edilmeli. İyi ki sürgün ettiniz
bizi, tazminat ödemiyorsunuz bari mezarlığı imar ediverin
demeli. |
|
|
Noxchi |
11.06.2006 20:32:09 |
Sayın Recep PAR
Çerkeslik diye Rusya'nın el altından desteklediği sanal bir
mefhumdan bahsediyorsunuz. Bu söylediğiniz mefhum
bazı çevrelerin kasıtlı pompaladığı bir söylemedir.
Tabii ki, gönlüm ister güçlü bir Birleşik Kafkas
Cumhuriyeti olsun. Yazınızın devamında Kafkasyalılarız
diyorsunuz. En doğru tarif budur. Ancak bu çerçevede buluşmak
mümkündür. Bunu zamanında Rahmetli Cahar Dudayev
SSCB'nin dağıldığı sırada Birleşik Kafkasya gerçekleştirmek
için çok çaba sarf etti. Aancak orada yaşayan halkların liderleri
buna cesaret edemedi. Tarihi bir fırsat kaçtı.
Şimdi Rusya Kafkasya kelimesini yasakladı. Artık Kafkasya
Rusya'da resmen Güney Rusya olarak adlandırılıyor.
Adige cumhuriyetinin lağvedilme ihtimali çok yüksek. Diğer
Cumhuriyetler sırada. Çeçenistan malum. Durum bu kadar vahim
iken Çerkeslik diye bir mefhumdan bahsetmek bölücülüğün ta
kendisidir. Sizin deyiminizle birbirimizi yememek için
Kafkasyalı kardeşler olarak kalalım. Çerkeslik mefhumu içi boş
bir söylemdir. Sadece bizleri yaralar, böler.
Bunları burada yazmak istemezdim. Ancak Dünya Çerkes Birliği
denen kuruluşu bir araştırın bu bile haklı olduğumu gösterir.
Mezarlık Projesi gerçekten takdire şayan. Ancak orası Abaza
mezarlığı. Ne fark eder diyorsunuz. Öyleyse orijinaline uygun
olarak Abaza mezarlığı olarak inşa edilsin. Kafkasyalıların
birbirlerine ne kadar sıkı bağlarla bağlı olduğunu cümle aleme
gösterelim.
Projenin tarihe kayıt düşecek, uluslararası alanda önem arz
eden,gelecek
nesillere atalarını hatırlatacak önemli bir proje olduğunun
herkes farkında. Ayrıca orada yatan insanlarda
müslümandır. Her kesimin onayını alacak şekilde projenin
yeniden gözden geçirilmesinde fayda vardır. |
|
|
Noxchi |
11.06.2006 21:30:34 |
Sayın Arman Namra
Bende bir arkadaşa verdiğiniz cevaptan dolayı bunu yazıyorum.
Bu proje aynen sizin dediğiniz gibi diasporanın yüz akı olacak
bir projedir. Ancak yorumları okuyunca bazı sıkıntılar olduğu da
aşikar. Kimse makara olsun diye yorum yazmıyor. Yazılanlardan
öyle anlaşılıyor. Buraya herkesin yorumlarını yazma fırsatı
verilmiş. Burada ''Çok harika, muhteşem proje, benim kazmam küreğim hazır ne zaman
başlıyoruz'' demesini beklemeyin.
Tartışmaya açılmış arkadaşlar fikirlerini yazıyor.Bence
buradaki sıkıntı tarihi bir hata yapılmaması hassasiyetinden
kaynaklanıyor.
"Cümle alem bilir ki Abhazlar Hıristiyan'dır. Sadece
Türkiye'deki şimdiki Abhazlar Müslüman
olmuşlardır." diyorsunuz. Birde Abhazsınız pes doğrusu. Hiç okumadınız mı, duymadınız mı SSCB döneminde Abhazya'da
Müslüman
hocaların, din önderlerinin bir gecede toplanarak
öldürüldüğünü. Oradaki Abhazların bir kısmının Hıristiyan bir
kısmının Müslüman olduğunu. Kafkas sürgününde Türkiye'ye gelen
Abhazların neredeyse tamamının Müslüman olduğunu cümle alem
biliyorken yazdıklarınıza bakın.
Size daha detaylı bilgilerde yazarım ancak yeri değil.
Lütfen anlayışlı olalım. İnanca saygılı olalım. Kafkas
toplumunun hassasiyetlerine saygılı olalım. Tarihimize saygılı
olalım. Farklı düşünceleri göz ardı etmeyelim. |
|
|
devamı >>>> |
|
|
|
|
|
|
|