...................
...................
ARTIK XABZE AYAK BAĞIDIR -4
Mitat Şengün
01 Mayıs 2007
                         
...................
 
...................

CircassianCanada Notu: Aşağıda yayınlanan metinler Denetim Kurulu Üyelerimizce denetlenip yayına verilmiştir.............

                     
Mitat Şengün
12.05.2007

Yazılanlara bakınca sadece gülümsemek geliyor içimden. Meğer neler xhabzeymiş neler. Xhabzenin, feodal beylerin, basitçe düzeni sağlamak kendi döngüsü içinde tebaayı kontrol etmekten öte anlamı olmayan kurallar olduğunu bilen yok.

Birde buna dinsel etkilerin kaynaşmasıyla, müthiş bir afyon elde edilmiş. Baksanıza adı bile yetiyor.

Saygılarımla


Adige Ayhan
12.05.2007

Sayın Şengün,

Sizin, şu ana kadar; xhabzenin yanlışlıkları ve feodal beylerin düzeni sağlamak için anlamı olmayan kurallar olduğunu belirtmekten öte hiç bir fikrinizi göremedik. Anladığım kadarıyla Adigelerin bundan sonra yaşam tarzıyla alakalı fikirlerinizi finale saklıyorsunuz zannediyorum. Şu ana kadar ki yazılarınızdan xhabzeyi eleştirecek kadar bile bilginiz olduğundan kuşku duyuyorum. Eğer bilginiz varsa bu bilgileri paylaşmanızı merakla bekliyorum.


Duğuj Kenan
12.05.2007

Anlamamakta ısrar eden kişiler; en sonunda fikir hırsızlığı yaparak, bir zaman sonra aynı düşünceleri kendi düşüncesiymiş gibi ortaya koyarlar.

İnsanlarımızın bir kısmı maalesef bu şekilde yaklaşırlar ama olsun yinede o eğitimi almış olurlar. Bu da güzel bir durum. Doğru olan her zaman tektir. Herkesin bakış açısıyla şahsi yorumlar katılarak değişik şekillerde ortaya konur ama sonuçta doğru aynı doğru ve tektir.

Xhabzemizde bizlere doğru olanı gösterir. Blatse kardeşim kendisine yapılan güzel uyarıyı farklı yerlere çekerek benim yazdıklarıma "Siz varken asabiyet bize düşmedi, hayırdır bu şiddet ne celal? Hiç bir yerden çekilmedim bunu nereden çıkarttın? Sanırım paronaya halleri. Birisini veya bir mevzuu savunacaksan sağlıklı bir ruh halini elinden bırakmamanı tavsiye ederim." diye cevap vermiş.

Ne oluyor?

Yahu sen Adige değil misin? Ayıp nerde kaldı? Xhabze nerde kaldı? Senin büyüklerin bunu mu öğrettiler? Sana bir büyüğün olarak yaptığın yanlışı düzeltmen için uyarıda bulunuyorum ama sen beni yermeye çalışıyorsun. Kaç yaşındasın? Kimlerdensin?

Yazıyorsun ama kimlerle konuştuğuna dikkat etmelisin. Bir büyükle mi konuşuyorum, diye önce bir tanışmaya çalış.

Sanal ortam diye iyice Adigeliğinizi unuttunuz!

67 yaşındayım. Duğuj lakabım sülalem değil. Agresif olabilirim ama bu benim Adige olmadığımı göstermez. Yazdıklarımla da senin delikanlılığını veya hanımlığını ezip geçmedim. Sadece Adigeliğe uyarak yazmanı belirttim agresif kişiliğimle.

Sende yaşını ve sülaleni belirt. Tanışalım, yanlışları düzeltelim.



Misafir

12.05.2007

Arkadaşlar boşuna tartışıyorsunuz. Çerkeslerin xhabze dediği şey, her zaman için toplumu ayakta tutan olmuştur. Bundan sonra yine olacaktır. Günümüze göre değişenler olacak ama yerine yine iyi olanı gelecek.

Benim annem Çerkes değildi ama öğrendi, benden de Çerkes genci gibi durmamı istedi. Ben bu güne kadar zararını görmedim. Bana ayak bağı olmadı. Tam tersine hayatımı kolaylaştırdı.

Xhabze toplum kuralları demek. Bizde bir toplumsak xhabzemiz olacak.


Cerpecej
12.05.2007

Sayın Blatse,

Sanırım sadece benimle frekans sorunuz yok gördüğüm kadarıyla ama ben size saygı duyuyor, hoş görüyorum. Siz tarihsel ve bilimsel örneklemelerle XHABZEye ulaşın! Bende günümüz yaşamında bire bir yaşadığım davranışlar ve ortamlardaki gelişmeler, değişmelerle bakayım.

BEN ZATEN, TARİH VE BİLİM ADAMI DEĞİLİM. Eski kafalıyım ya, ilkel şekilde yaşıyorum. Sonuca ulaşamasam da ve ulaşılmazlık bana rahatsızlık verse de ben böyleyim.

Beni anlamamaya devam edebilirsiniz sorun değil. Çünkü beni anlamak cidden zordur.

Thamyıabsuoğ Blatse,

Ayrıca burada herkes tuttuğunu koparmaya çalışıyor maalesef tuttuğunuz şeye dikkat ediniz ki ''XHABZE''den bahsediyoruz! İçimizdeki veya dışarıya yansıttığımız xhabze duygu ve davranışlarını bizden kimse kopartamaz! Herkes kendince xhabzeyi yorumlasın dursun, herkes kendince haklıdır diyelim geçelim! Ya da bunların hepsinin olabilirliği vardır; yani xhabze modernleştirilmeli ya da xhabze geçmişten geldiği gibi kalmalı veyahut xhabze günümüze uyarlanmalı aslından saptırılmamalı! Yada xhabze diye bir şey yok herkes rahatına baksın!

Çerkes'im deyip atalarını ansın, kitaplar okusun okuduğu kitaplarda öğrendiklerini yeni nesle göğsünü gere gere anlatsın: Bak evladım bunlar senin ataların, iyi at binerlerdi,iyi savaşırlardır, milyonlarca Rus bunlarla baş edemedi, düğünlerimiz güzeldi, dernek faaliyetlerimiz vardı bakın bunlarda resimler, CD'ler.

Rahatladık mı?

Bilmiyorum ben hiç bir zaman rahat olmadım Çerkeslik konusunda da rahat edeceğim günleri göremiyorum. AMA ŞUNU İYİ BİLİYORUM. Ben birey olarak elimden geleni yapacağım, hemşerilerim nasıl yaşar kendi tercihleri sonuçta vicdan muhasebesi yapacak olan onlardır! Ya da ego tatminiyle çevreye gülümseyecek yine onlardır yada her zaman ızdırap çekip ah şöyle olsaydı ah böyle olsaydı diyecekleri de göz ardı etmeden Çerkeslik gidebileceği yere kadar gidecektir.

KİMSEYE SAYGISIZLIK ETMEK İSTEMİYORUM.YAZDIĞIM HER ŞEYİ KABUL EDİLEMEZ, BOŞ FASA FİSO ŞEYLER SAYIN, BENİ CEVAPSIZ BIRAKIN, MUHATAP OLMAYIN.BOŞ VERİN BEN KİMİM Kİ? BİZ KİMİZ Kİ? NEREYE GİDİYORUZ Kİ? KİME KARŞI SAVAŞIYORUZ? BİZİ YOK ETMEYENLERE KARŞI MI?YOKSA KENDİMİZE KARŞI MI?

VE EKLİYORUM; BASİT SÖYLEMLERLE İFADE EDİLEN CÜMLELERİ HİÇBİR ZAMAN HAFİFE ALMAYIN. ORTAMINDA BULUNDUĞUM SÜRECE ŞUNU GÖRDÜM, KÜÇÜK AYRINTILAR, ÖNEMSENMEYEN DAVRANIŞ VE SÖYLEMLER HER ZAMAN BİZİM BAŞIMIZI AĞRITMIŞTIR. BİZLER TEKNOLOJİ İNSANI DEĞİLİZ, KÜLTÜR BAĞLAMINDA, DAVRANIŞ ANLAMINDA!

Fikrimce şunu beyan etmek istiyorum, XHABZE bir yaşam felsefesi ise teknoloji ve global yaşam bizi etkiliyorsa, içine çekiyorsa boş yere XHABZE de Kafkasya'dan bahsediyoruz.

KENDİMİZİ BAZI DURUMLARDAN AYRIŞTIRMAYI BİLMİYORSAK BİZİM FARKIMIZ VE ÖVÜNDÜĞÜMÜZ YAŞAMIMIZ HİÇ OLARAK HAYATINA BİR SÜRE DAHA DEVAM EDECEKTİR. BEN ŞU KİTABI OKUDUM, KAFKASYA'YI GEZDİM, ATAMDAN ŞUNU ÖĞRENDİM DEMİYORUM AMA ORTAMINDA BULUNDUĞUM ÇERKESLİK DERS ALMAK VE GERÇEKTEN DOĞRUYA YÖNELMEK ADINA DERS ALINACAK OLAY VE İNSANLARLA DOLUDUR. İYİ YA DA KÖTÜ....

BU Internet Çerkesliği nedir bu arada bunu bana biri açıklayabilir mi acaba? (Uzayda da mı Çerkesler mevcut? Uzaylı mıdır burada yazı yazanlar? Sanki hiç karşılaşmayacağız buradakilerle? Ben internet ortamında karşılaştığım kişilerle, Cenaze'de, Düğünde, festivalde, Şenlikte, Dernekte yüz yüze tanışma imkanı buldum. Bilmiyorum bu sizlere neler anlatıyor. AMAÇ ÇERKESLİKSE, AMAÇ XHABZE ise bakın basit söylemlerle cümle kuruyorum, tarihsel olaylardan bahsetmiyorum ya da bilimsel yaklaşımlarda değilim. BEN YAŞADIĞIM, GÖRDÜĞÜM YORUMLADIĞIM şekilde fikirlerimi beyan ediyorum. Eğer ki; zarar verici teknolojik bir gelişme istiyorsanız, buyurun TELEVİZYON, önceleri şehirlerde vardı şehirsel kültürle beraber yaşayan hemşerilerimiz buna bir şekilde ayak uyduruyoruz ya da ayırt edebiliyordu, iyi ya da kötü tercihini yapabiliyordu!  VE DİASPORA DA kültürün devamını sağlayan KÖYLERİMİZ, ONLARI UNUTMADIK MI SİZCE? ORADA UZAKTA BİR KÖY VAR GİTMESEK DE GÖRMESEK DE SAHİPLENDİĞİMİZ KÖYLERİMİZ EVET ONLARI UNUTTUK VE ONLAR ŞİMDİ TELEVİZYON SAYESİNDE KENTSEL YAŞAMI SÜRDÜREN İNSANLARDAN DAHA HIZLI BİR ŞEKİLDE ASİMİLASYONA UĞRUYOR!KENT YAŞAMINDA INTERNET VE VS TEKNOLOJİK İLETİŞİM ARAÇLARI SAYESİNDE BİZ DÜNYADAKİ ÇERKESLİĞİN NE BOYUTTA OLDUĞUNU BİLİYORUZ.YA BIRAKTIĞIMIZ KÖYÜMÜZDEKİ HEMŞERİLERİMİZ NE DURUMDA HİÇ DÜŞÜNDÜNÜZ MÜ? Sadece dil konuşuyorlar, farkında olmadan xhabze yapıyorlar? Ya da dil bitmiş gelenek görenek bitmiş!! BUYURUN XHABZEyi tartışmaya devam edelim AMA BU BENİM XHABZE KONUSUNDA son yazım, açıkçası rahatsızlık duydum! Duyduğum rahatsızlığında saygısızlığa dönüşmesini istemiyorum....

SAYGILAR VE SEVGİLER HAKKEDENE....


Turkiweywey
12.05.2007

Xhabze ayak bağı olmadı ama bazen sıkıntı oldu. Ben küçükken bahçeli bir evde oturduk. Dedemle nenemde bizde kalırdı. Babam büyük evlat olduğu için hep bizdelerdi. Ben arkadaşlarla oynarken annem bana Celeji diye seslenirdi. Yahu benim adım yok mu derdim annem dedenlere ayıp olur, derdi. Ama arkadaşlarım dövüştüğümüzde Celeji diye benimle dalga geçerdi. Etraftakiler Çerkes olsa kimse dalga geçmezdi.

Bu gün babam bende kalıyor hanımda Çerkes ama hepimiz aynı sofrada yiyoruz. Ben çocuğa hanımın işi varsa babamın yanında bakıyorum. Yaptığım xhabzeye uymuyor ama ne yapayım? Zorumuza gitse de bazı xhabzeler değişiyor.Bende işime geldiği gibi xhabze yapıyorum başka yapacak şey olmuyor.


Karaemilyano
12.05.2007

Mitat bey,

Xhabze feodal beylerin ıvır zıvırı demek tamam da feodaliteyi sadece Adigeler yaşamadı ki. Türkler de Kürtlerde Yunan'da Arap'ta yaşadı niye farklı peki yaşamlar cevap bekliyorum. Derinliği olmayan materyalistler gibisiniz. Marks en çok onlara kızarmış.Her kültürün kendine ait dokusu olabileceğini neden kabul etmiyorsunuz?

Saygılar, sevgiler.


Mitat Şengün
12.05.2007

Sayın Karaemilyano,

Kültürel dokular tabu mudur yoksa fetişizm mi? Konu marksa kadar dayandıysa sırada Freud ve Engels var demektir. Bana olmazları değil olanı tahlil edin lütfen.


Arda Ayberk
12.05.2007

Merhaba, benim kısacık bir yanıtım olacak Mithat Şengün'e. Sizin gibiler bizlere ayak bağıdır.

Saygılarımla
.


Meshpev
12.05.2007

Selamlar,

Freud ve Engels'te kendimizi aramaya başladık hadi hayırlısı.

Rüyamda balığın kavağa çıktığını gördüm, şapkadan tavşan çıktığını gördüm. Freud acaba nasıl yorumlardı yada Freud'e gerek yok bize sosyolojik devrimi bilinçaltımızda her türlü değerimize açacağımız savaşla kazanacağımızı taahhüt edenlerde yorumlayabilir.

Aynı suda iki kere boğuldum acaba Engels buna ne derdi? Engels babasının fabrikasını batırmış bir idealistti baba parasıyla idealist olmakta ayrı bir lüks "baba para versene idealist olacağım" ama takdir edilesi bir idealizm ona lafım yok. Engels'e gerek yok zaten bizim sıfır sermayeli idealistlerimiz var her şeye sıfırdan başlamak o kadar kolay geliyor ki.

Sanki bir toplum olabilmişiz de reset atıp vaadedilmiş güzel günlere koşacak sistematiğe sahibiz de her şey halloldu da tek engel xhabze (!)

Fetişizm ise ayrı mevzu, örneğin marjinaliteden tatmin olmak, genel olarak kabul gören şeyleri red ederek "ben farklıyım" avunmasından özgüven tazelemekte bir fetişizmdir. (Tabi fetişizm tanımlamasının çeşitliliğine bağlı olarak değişebilir.) Hegel'in marjinalite krinizi iktidarın içleyerek aşması tespitine inanasım da gelmiyor değil.

Hazır Freud'dan bahsetmişken, kendisini kalabalıklardan ayıran farklı sıradışı hissetmek isteyen insanlarla ilgili pek iyi demiyor... Freud'la sizin aranızda laf taşımış olmayayım diye ne dediğini söylememeyi tercih ediyorum siz biliyorsunuzdur zaten. Bakın ne diyor bir Prof. Doç. Fuat Aziz Göksel Marjinalite sosyal patolojinin vahim bir belirtisidir. İstatistik olarak marjinalite arttığı zaman bir toplumda, o toplumun ateşi yükselmiş demektir. Eksantrisite, orijinallik, çok aykırı ve moral değerlere çok ters gelen fikirlerin avukatlığı.... elbette ki özgürlük..., ama bunların sayısı, belirli bir istatistik değerin üstüne çıktığı zaman toplum, ateşi yükselmiş olan toplum, hayati tehlike içine girmiş demektir. O toplumun birliği, varlığı, sürekliliği tehlike içine girmiş demektir.

Toplumda o zamana kadar kabul edilen en yüksek değerler hafife alındığı zaman ve o değerlerin en yücesi olan milli şuur ve milli birlik fikri, “ben muhtariyet hazır, her şeyi konuşmaya hazırım” gibi politik zarflar içinde sorgulandığı zaman, o toplumun hakikaten istikbali tehlikede demektir. Ne güzel söylemiş değil mi?

Sanırım yine kızıp ucu sivriltilmiş laflar edeceksiniz sizin için değersiz benim için değerli xhabzenin gereği olarak. "Nıve bğot'ım yekengesh" (Taş olsa da danış) sözünden hareketle yine fikirlerinize saygı duyarım ama doğru doğru ya da yanlış olsa da insanların kıymet verdiği değerlerine "fetiş" gibi benzetmeler yapmamanızı rica ederim.

Saygılarımla.


Şhafit
12.05.2007

Tebrikler sayın Şengün, tebrikler. Çok güzel eksiksiz oluyor. Ne diyebilirim ki ama unutmayın sıra sizin görüşlerinize de gelecek.


İrfan Şahin
12.05.2007

Sevgili Mithat,

Senin her zaman farklılıkların olmuştur hatırlar bilirim. Ancak burda ki tavrın gerçektende yenilir, yutulur cinsten değil. Rahmetli İhsan amca sağ olsaydı ne derdi acaba? Xhabze yoğun bir bölgenin insanısın bu kadar değişmenin sebebi nedir?

Bir ara uğrayacağım.

Selam ile.


Yılmaz Kendirci
12.05.2007

Mitatcım merhaba,

Şimdi İrfan aradı. Ben o diyorsa doğrudur, dedim. Evet gerçektende bu ayak bağı absürd uygulamalardan ivedilikle kurtulalım. Popüler kültür her şeyi berbat etmeden değişimi biz kendimiz gerçekleştirelim. Sonuçtan ben eminim.

Saygı, selam sağlık diliyorum.


Karaemilyano
12.05.2007

Sayın Mitat bey,

Benim cevabım elbette tabu değildir. Misal; evlenen Çerkes kızı baba evine dönmesi bilirsiniz xhabzeye uymazmış. Ancak berduş birine evlenen baba evine dönünce de geri gönderilen ve bu yüzden intihar eden biri varsa xhabze değişmeli demektir, yok olmalı değil. İnsanı değerler gelişirse xhabzede değişir doğal değil mi? Demiştim değişmeyen tek şey değişimin kendisi.

Saygılar, sevgiler.


Mitat Şengün
12.05.2007

Buraya kadar çeşitli bazen bir biriyle çelişen, bazen de hazır linkten aktarmacılık olan yazılar benim haklılığımın en büyük delilidir. Sitenin dilcileri, kültürcüleri, tarihçileri xhabze kelimesinden başlayarak buyurun olayı aydınlatın. Xhabze: xe+bze , xe:alt, aşağı, yani avam, teba bze:dil =tebanın mecburiyetleri bundan ötesi var mı?

Kadına, çocuğa bir at kadar değer vermeyen xhabze mi kutsal? Atlarına bin bir güzel ismi veren onları efsanelerine konu kılan halkın xhabzesi çocuklarına habuk, bıbukh diye mi isim vermesi normal mi?.

Buyurun hep beraber bekliyorum. At gitti, xhabze askıda kaldı. Kalanı bilen varsa buyursun.


Necdet Hatam
12.05.2007

Sayın Şengün,

Xhabze konusundaki görüşlerimi daha önce açıkladığım için o konuya girmeyeceğim. Ancak xhabze sözcüğünü anlamlandırma yönteminiz başta birçoklarının da yaptığı bir hata. Dilimizin hece temeli, yani her hecenin dilimizde bir anlamı olması böyle yanlış değerlendirmelere temel oluyor diye düşünüyorum. Bilmemiz gereke her hecenin anlamları olması; ancak her hecenin, her sözcükte aynı anlamı vermediği.

Sizin çözümlemenizin bir an için doğru olduğunu düşünürsek: Xeku xe ku halk avam arabası xetın xe avam tın hediye xetın avam hediyesi xame yabancı size göre xe avam me avam kokusu xate tarla xe avam te ver halk nesi mesela...

Yani sözcüğün anlamı, her zaman sözcüğü oluşturan hecelerin anlamları ile ilişkili olmak zorunda değil. Onlardan bağımsız ayrı bir anlamı olabilmektedir.


Karaemilyano
12.05.2007

Başımıza taş yağacak galiba. Cahiliye devri Müslümanlarına benzedik. Ben her değerii mihenk taşına vuracak cesareti olanların sağlam değerleriyle ilerleyeceğine inanıyorum.

Saygılar, sevgiler.


Mitat Şengün
13.05.2007

Merhaba aziz ve değerli katılımcılar.

Sayın Hatam tam konuya katıldığınız noktada bende ''yeter artık bu dil, xhabze Hatam'ın tekelinde değildir. Hatam misyonuna sahip çıkmalıdır. Dilin, xhabzenin bu halde olmasının temelinde Hatam'ın suçu vardır'' diye başlayan uzun bir nutuk atmak isterim. Ama ne yazık ki akrabanız değilim.

Yeri gelmişken belirteyim. Size nasıl bir yanıt vereyim diye düşünürken alfabeniz gözüme çarptı. En kısa zamanda öğrenmeye çalışacağım. Gerçekten alışıla gelmiş önden kesme yandan yırtmaçlı basit taklitlerden farklı bu çalışmanız için tebrik ederim sizi.

Belirttiğiniz konu gereği, sizden xhabze kelimesinin farklı açılımlarını beklerdim. Ben xhabze diyorum siz xate diyorsunuz. Önce xhabzeye bir açılım getirin ya da benim yaklaşımımla beraber bütün yaklaşımları red edin.

Xeku kelimesini ele alalım hiçte iyi bir örnek değil. Bu kelime aslında tek kelime son ''u'' sesi yarımdır ve araba anlamı vermez. Sizin alfabenizle xekuı olsa da bu durum tam anlamıyla ismin hallerinden -örneğin- ergativ kalıbında ya da ççewx olarak kullanıldığında oluşur ve geçiş gösterir. Xameyi aslına döndürüp xıme olarak düşünün birde. Çok önemli. Sizin ifadenizle kelime köklerinden bağımsız anlamlar çıkabilir. Ama bu her zaman da böyle değildir. Xetın kelimesini de bir propasation ile kullanıyorsunuz. Konuya prefiks suffix ya da padej olarak ya da yapım ekleri açısında bakarsak yine de çok şey değişmez. Xeku demiştiniz de öbür açıdan bakalım xeğegu aynı mantıklı avamın merkezi idi anlamı net olarak ortaya çıkar. Evet gerçekte savaşçı ihraç eden hazarda kazanda koloni kurup lejyonerlik yapanlarda basit avam değildi herhalde.

Saygılar.

Not: Bu yazıya katkısı olan sayın Ahmet Olgun ve Kemal Şengün'e çok teşekkür ederim. Zira ben dil uzmanı değilim.


Mitat Şengün
13.05.2007

Merhaba aziz katılımcılar çok saygıdeğer C.C çalışanları,

Sayın derya hazır sözünü ettiğiniz değerlerimiz konusunda sağ duyu ne demektir nasıl yorumlamalıyım biraz açarsanız konuyu sevineceğim.

Sayın Esen, xhabze temelde demokrasinin ürünü değildir böyle bir şartta yoktur. C.C. demokrasi bağlamında zaten yeteri kadar demokrattır.

Sayın Beykul Duran, xhabze ve modernite arasında bir üstü örtülü ilişki anımsatır gibi olmuşsunuz. Nefis bir yaklaşım. İşte ihtiyaç buradan başlıyor ama görüşleriniz çok net anlaşılmıyor.

Sayın Çuvaldız, kime batmalı farkında değilsiniz galiba? Çuvaldız hepimize batıyor. Adı Nart olup nart'ın ne olduğunu bilmeyen çocuklarımızdan bağlıyarak hepimize batıyor.

Bende içinde bulunulan durumdan birebir xhabze sorumlu demedim ki. Xhabze ayrıdır. Xhabze algısı farklıdır. Günümüzde bu fark ise uçuruma dönüşmüştür.

Sayın Setenay Büyükyıldırım, tespitiniz doğru ama tedavide yoksunuz. Basitçe sokakta yürürken farklılığınızı belirtebileceğiniz neyiniz var? Kalpak, kama, dil ya da meşhur kimin yanındakinin nesi olduğunu belli eden yürüyüş şekli, hiç biri yok değil mi?

Sayın Şamil Nartoğlu, aniden aklıma sayın Hatam'a yapılan eleştirileri getirdiniz. Benim gibilerin ıslahı ile her şey düzelecekse ben hazırım. Xhabzenizi tabi ki seviniz ama bu sevginiz bir büyük özlemden, yokluktan, kıtlıktan kaynaklanıyor olmasın.

Sayın Adige Ayhan, size basitçe soruyorum binlerce yıldır yolunuzu aydınlatan xhabzenizin kaç yıllık yakıtı kaldı?

Sayın Karaemilyano, madem xhabze ağırlıklı misafir ağırlıyorsunuz, o halde her şeyi de biliyorsunuz demektir. Sizden rica ediyorum bir merakımı giderin. Mesela bir atlı Adige grubu tanımadığı bir bölgede bir Adige köyünden nasıl ağırlanma ister? Nasıl misafir edilmelerini istediklerini anlatır? Grupta 15 atlı diyelim.

Sayın K. Dokuz, İleri öngörmeyen 19 yüzyıl değerleri ile fantezi yapan, bunun istisnası dildir her şey gericiliktir. Örneğin el öpme, baş gericiliktir.

Sayın Nartoğlu, varsayalım ki beni görmek istediğiniz vizyonu çok merak ettim. Var mı bir vizyon ve misyonunuz? Bekliyorum, buyursunlar.

Sayın Taymi Mutlucan, perspektifiniz güzel. Tabi sonunu getirebilirseniz.

Sayın Meshpev, tebrikler. Herkesin yardıma daha da önemlisi dayanışmaya ihtiyacı var.

Sayın Mutlucan, arzu ederseniz ayak bağı sözümü nefes darlığı yapan boyun bağı olarak değiştirebilirsiniz.

Gerçekler adına sayın Kabardey'e saygı ve sevgiler benden olsun.

Sayın cerpecej, bu konuda dolu dolu bilgiye, sorun tespiti dirayetine gerçekçi bir bakış açısına sahip olduğunuz anlaşılıyor. Konuyu size anlatmaya gerek yok. Aksine sizden herkesin öğrenebileceği çok şey var.

Sayın Sacit bey, çok haklısınız bilmeyi de önemseyeceğimiz günler yakındır inşallah.

Sevgili Denetim Kurulu, çok uzun olmasını istemiyorum. Yazıyı bölümlerle yazacağım. Anlayış ve takdirlerinize bırakıyorum.


Mitat Şengün
13.05.2007

Sayın Adige4, keşke karşı çıkmak değerlerimizi var etmede yeterli olsa.

Sayın J.W, doğru söze ne denebilir ki.

Sayın Karaemilyano, artı sizden xhabze ve global vahşi çok uluslu kapitalist şirketler analizini bekliyorum.

Sayın Ediz bey, konuya dair gayretleriniz inşalah faydalı olmuştur. Bunu kendi açınızdan sonra genel açıdan değerlendirebilirsiniz ya da hep beraber değerlendiririz.

Sayın Blatse, bu konuya dair önceden çalışma ya da araştırmalarınızın olduğu hissini verseniz de ulaştığınız sonuç çok umutsuz galiba.

Sayın Cerpecej, haklı bir çıkışta bulunmuş her bölgede zaman zaman hatırlanan, çok bilen xhabze çınarları mevcut ama bunların kendileri dahi şikayetçi. Bu sitede zaten uygulanabilir xhabze söz konusu edilemez.

Sayın Kabardey, evet xhabze yok oluyor çare nedir sevgili Kabardey, çare nedir?

Sayın Agur, xhabze klasik bir miras değildir. Kültür taşıyıcılığı işlevi ancak onun mantığını ifade eden dil ile örtüşürse anlamlı olur. Bunu gözden kaçırmayın lütfen.

Sayın Aşşına, konuyu kişiselleştirmişsiniz sayın esen gereğini yapacaktır.

Sayın Blatse, polemik ve çok nitelikli derinsel ifade gücünüze saygı duyuyorum ama bunu lütfen çözüme katkı yönünde kullansanız daha iyi olmaz mı?

Sayın Hun'e Ediz, konuyu uzun uzun yazmakla anlaşılmaz hale getirmişsiniz. Konumuz xhabze terimleri değil. Unuttunuz galiba. Konu xhabze terimleri olsa çok daha basit bir tanım yapmalısınız. Ardından madde madde yazdıklarınız özgün xhabzeden çok insani değerlere yönelik bir kapsam olmuş desteğinize teşekkürler. Yani vatanını sevmek xhabze sevmemek xhabzesizlik öyle mi sayın Hun'e Ediz?

Sayın Ceppecej, sizin de ifadeleriniz anlamlı ve derinlikli. Bunu lütfen çözüme yönelik olarak kullanır mısınız?

Sayın Yb,  evet çok şey devam etmeliydi ama etmedi. Şimdi travma kursayıcılığı xhabze ağıtçılığımı yapalım.

Sayın Karaemilyano, o dediğiniz Shapsugh değil Adige parası olacak.

Sayın Duğuj Kenan, buyurun yazılması gerekenleri siz yazın.

Sayın Türküweywey, sizin yazdıklarınıza hiç bir anlam veremedim.

Sayın Zeki Beshnıbe, sizin uzun uzun örneklemeye çalıştığınız şeyi basitleştirirseniz sevinirim. Kimse başka bir galakside yaşamıyor. Eleştirdiğiz şeyler xhabzeniz çöp imha fabrikası mı kurmuş ya da xhabze inanlılarını kutsamıştı bizler korunaklıyız? Bunca insan neyi tartışıyor bir düşünün isterseniz.

Sayın Adige Ayhan, kuşkularınızı gidermek için ne yapabilirim? Mesela?

Sayın Duğuj Kenan, yazısında basit xhabze kurallarını hatırlatmış. Teşekkürler. Alınan yanıtı kendisi daha iyi değerlendirecektir.

Sayın Misafir, yani bizle beraber xhabzede dimdik ayakta ve hiç bir sorun yok öyle mi? Nerede bu yer adresini verir misiniz?

Sayın Cerpecej, son yazınız epeyi sınırları ve sinirlerinizi zorlamış. Sizde hak vereceksiniz bizlerde sevgi ve saygı hak edip etmeme gibi ön şarta bağlı değildir. En basit ritüel düzeyimiz bile bunu göstermiyor mu?

Sayın Türkiweywey, çok basit örnekle hepimizin şikayetlerini örneklediniz ama yazınızdan mevcut durumu çok elzem zorunlu sonuçmuş gibi de kanıksamış gözüküyorsunuz. Umarım yanılıyorumdur.

Sayın Arda Ayberk, xhabzene verdiğin önemi ifade eden refleksinizi saygıyla karşılıyorum. Yeter ki, sorun benim gibiler olsun. Onu hallederiz.

Sayın Meshpev, taş yerine danışmaya şapkada olur mu? İşin esprisi bu...

Sayın Şhafit, xhabzede özgürlük genelin çıkarlarıyla sınırlıdır haberiniz vardır umarım. İrfan ve Yılmaz bir arada ne oluyor Allah aşkına ? Anlaşıldı tamam, tamam hesaplar benden.

Sayın Hatam, size gerçekten büyük iş düşüyor ama önce sabır.


Hun'e Ediz
13.05.2007

Yeniliğe açık olmanın hiç bir zaman zararı olmaz ama sistemli bir şekilde olmalı. Hayatın akışına kendimizi bırakırsak kimliğimizi daha çabuk kaybedebiliriz kanaatindeyim.

Sayın Şengün'e katıldığım yerler var. Değişen şartlar bazı konularda bizleri geride bırakıyor. Ne Adigelik ne xhabze, xhabzenin tam olarak yaşanması, xhabzeyi bireysel yorumlarla yaşanılacak hale getirme düşüncesi vb gibi durumlar aslında toplumumuza zarar vermektedir. Toplu hareketler azalmakta bireysel çabalar oluşmaktadır. Bireysel çabaların çoğu da asimilasyonu destekleyebilir.

Ne yapılmalı?

Benim yorumum şu an için tabi ki bireysel çünkü toplu bir hareket uzun soluklu bir çalışmanın sonucu olabilir ve imkansız (böyle bir çalışmamız var) değildir bence. Örnek olarak bir atlının yaklaştığını düşünelim, bir büyüğün yanında durup atından inecektir. O atın sağından veya solundan inmesi anlam yüklüdür ama değişebilir ancak o yapılan hareketin içerdiği saygı değişmemeli. Çağımızda en azından saygıyı ve görgü kurallarını bireysel olarak uygulayabiliriz. Yani görgü kurallarını en azından xhabzenin varlığıyla yaşatabiliriz. Aksi taktirde değişimimiz kimliğimizi kaybetme riskini doğurabilir.

Atalarımızın bunca sene bizlere bıraktığı mirası bizler, bizden sonraki nesillere taşıyamamış oluruz. Bu yüzden bu konuyu çok basitmiş gibi düşünmeden, şahsileştirmeden ortak payda da ne yapabilirize bakmak bizler için daha uygun olur düşüncesindeyim.

Saygılarımla.


Karaemilyano
13.05.2007

Sayın Mithat Şengün,

Başıma 3 taş düştü. Yanıtlamaya çalışayım:

1) Herşeyi bilenlerden değilim. Atım hiç olmadı Rus ije motorum var. Motorlu arkadaşlarım var. 15 arkadaş ziyaret ederse ağırlarım. 15 kişi köye gidecek olursak, yordamı motorların köy girişi bırakılması olur. 1'i hariç. Sonra köyün çocuk bayramı başlar. Bugünkü aklım onu diyor.

2) Global, vahşi çok uluslu şirket kursak mesele MC Donalds'a rakip haluj, şelame fas food mesela fena mı olur?

3) Thaepsugh Adige parası düzeltirim. Feodaliteden değil komünal toplumdan kalma kurallardan bile kalan var. Kelime olarak mağaranın üstü ile evin tavanı aynı sözcük. Nart dergisinde okumuştum.

Saygılar, sevgiler.
sayfa  1    2    3    4    5    6