...................
...................
İSLAMİYET Mİ ADİGELİK Mİ?   -7
Hatice Yılmaz
07 Ağustos 2005
                         
...................
 
...................

Halit Atila
13.12.2005

Katılıyorum. Tartışılması bile çok saçma...
 

Demircan Muharrem
14.12.2005

Bir büyüğümüzün bir sözü var “diğer milletler sonuca ulaşmak için Çerkesler tartışmak için tartışır” din mi ırk mı gelenek mi? Yani birini seçmek zorunda mıyız? Bunların hepsi bir arada yürümez mi? Ayrıca Adige gelenekleri İslam'la o kadar da çakışmıyor. Ne diyor Kuran "ameller niyetlere göredir" hangi Adige terbiyesi almış biri ortamdaki bayanlara (ya da baya) karşı yanlış niyet besler. İkincisi peygamberimiz Kuran ve sünnette yeri olmayan konularda geleneklere göre kara vermiştir. Atmıyorum. Buna bir sürü örnek var. Arkadaşlar kafa karıştırmayalım. Daha önemli konular var.
 

D.M.T.
26.12.2005

Ben de katılıyorum. Aynı sorunu ben de yaşıyorum.
 

Gupseuh
26.12.2005

Maf sayın Demircan,

Yazdıklarınıza virgülüne kadar katılıyorum. Bu tür tartışmalar hem dinimize hem de Çerkesliğimize zarar vermekten başka bir işe yaramıyor.

Saygılarımla
 

Guğoj Sami
26.12.2005

Sayın Demircan,

Konuyu kısa,net ve sade bir şekilde özetlemişsiniz. Tebrik ederim. Bilgi sahibi olmadan herhangi bir konuda kulaktan dolma yazı yazmak gerçektende kafaları karıştırır. Aslında formda dikkat edilmesi gereken en önemli konulardan birisi budur. Yoksa hiç bir konu netleşmez.

Saygılarımla Maf Nıbjeuğu
 

Gujan Ceyhan
26.12.2005

Merhabalar,

Ben Eskişehir'den yazıyorum. Aslen Amasyalıyım. Şunu söyleyeceğim arkadaşlar sizlere: Eğer biz Adigeler olarak Adigeliğimizi tam anlamıyla yaşatırsak dine gerek kalmaz. Adigelik zaten bütün bir şekilde bizim hayatımızı düzene sokuyor. Bundan başka yazılacak bir şey yok bence.

Saygılarımla.
 

Tolga Gençer
27.12.2005

Selamlar,

Arkadaşlar sanırım kavram kargaşası yaşamaktayız. Öncelikle şunu ortaya koymak gerek, İslamiyet bir dindir ve bunun kuralları hiç bir tartışmaya meydan vermez, veremez. Yani dogmatik kurallar bütünüdür, dinin kurallarını hele İslam dininin kurallarını hiç tartışamayız. Netice itibari ile 1500 yıldır değişmemiştir, değiştirilemez de. İnanan insan sadece inanır ya kabul eder ya da etmez, ederse Müslüman etmez ise ya dinsiz olur. İnsanın yaradılışı itibariyle bir şeylere inanmak zorundadır, ateist diye tanımlanan insanlar dahi bir şeye inanmak durumundalar. İlahsızlığa inanırlar, ancak onlara göre bile muhakkak bir yaradılış senaryosu vardır, neyse uzun lafın kısası İslam bir din iken tartışılamaz ve değiştirilemez iken, Adigelik bir milliyet kimliğidir, yaşam tarzı ile kültürü ile dili ile bir bütündür. Ancak kültürler değişime maruzdur, 1500 yıl öncesini bırakın 100 yıl önce Adigelerin giymiş olduğu kıyafetler, günlük yaşam tarzı, dilleri dahi değişime uğramıştır ve bu doğal kültür değişimidir, dogmatik değildir yani. Ancak 1500 yıl önceki İslam dini Allah birdir diyor ve bugün de bu değişmemiştir, 1500 yıl önceki Müslümanların namaz kılması ile günümüz Müslümanların namaz kılması da aynıdır, değişim söz konusu değildir, olamaz da....

Yani buradaki tartışmalarımız elma ile armudun karşılaştırılmasına benzemektedir, din tüm insanlığı kapsar, bunun içine Adigeler de girer, İngilizler de Fransızlar da. Bir insan doğumundan sonra İslamiyet’i seçebilir din olarak, ancak doğumu sırasında milliyetini seçemez Adige olarak doğar, ancak Adige gibi yaşayıp yaşamayacağı kendi bileceği bir iş ama Adige olarak yaşamaması onu Adigelikten aforoz edemez ama Müslüman gibi yaşamaz ise o Müslüman değildir.

Saygılarımla
 

Eren Tambay
28.12.2005

Sitenizdeki bu bölümü ilk defa inceledim. Maalesef tartışmalar gösteriyor ki, çok üzüntü verici. Hala İslamlık, Hıristiyanlık, yani dinlerle uğraşıyoruz ve bizlerde gün be gün eriyip gidiyoruz Arkadaşlar gelişmiş ulusların uzaydaki kent projelerini hayat geçirmelerine çok az bir süre kaldı.

Biz kendi kültürümüzü koruyup geliştireceğimize elin diniyle neden uğraşıyoruz? Neden hala sorguluyoruz dini? Biliyorum bulunduğumuz sosyal ve siyasal koşullara göre biçimleniyor bizlerinde düşünce ve inançları ama aşmamız gerekmiyor mu? Bence gerekiyor ve inanın bizim kültürümüz ve adetlerimiz tüm dinlerde 2000 yıl önde. Ancak biz farkında değiliz ve bir araya gelemiyoruz. Kendimize sahip çıkamıyoruz, örgütlenmiyoruz, kendimizi ifade edemiyoruz...

Herkese mutlu yıllar.
 

Toros
28.12.2005

Merhaba, Bu siteyi ilk defa ziyaret ediyorum ve de anladım ki, bizler hala, yüzeysel şeylerle uğraşıyoruz. Osmanlı çöküş döneminde meleklerin erkek mi,dişi mi olduğunu tartışırmış… Sonuç ortada, ne olduğunu öğrendiler… Şimdi, kaçımız gittik anayurdu gördük oranın havasını ciğerlerimize doldurduk? Burada yapılan, fikir mücadelesi olmamalı, burada hedefler ve varma yolları olmalı, burası bir buluşma kaynaşma yeri olmalı… Tamam herhangi bir konu da fikir sorulur ve de bu işte uzman bir heyet karar verir… Sonra da kişi akıl vicdan ve bazı değerlerine göre karar verir. Yazık bence bunca zamana.
 

Jade Wumar
30.12.2005

Değerli Adigeler,

Merak ediyorum acaba bu soru niçin soruldu? Bu sorudan cevap olarak beklenen nedir?

Böyle bir konu kesinlikle böyle ortamlarda konuşulmayacak gereksiz bir soru diye düşünüyorum. Konu hakkında şüpheleri, beklentileri öğrenmek istedikleri olanlar bence işi bu konuda hakkında bilgi ve yorum yapabilme kabiliyetine sahip kişilerden öğrenseler daha iyi olur.

Sayın Fahri HUVAJ bu konuya açıklık getirebilecek değerli Adigelerden biridir bence ve ona danışılmasında yarar vardır.Yorumları bu soruya ışık tutabilir. Aslında cevap basittir. Özellikte İslamiyet’te kesin olan bütün dünya yaşantısının, örf ve adetlerin İslamiyet’in müsaade ettiği çerçevelerde yapılmasıdır. Yani bir Müslüman için Adige olsa dahi önce dini yaptırımlar söz konusudur. Sonra ırk ve özellikleri adetleri gelenekleri gelir. Ben Müslüman bir Adige olarak huzur içinde yaşamaktayım...

Süetxhej...
 

Ahmet Güçlü
30.12.2005

Merhabalar Sayın Jade Vumar,

düşüncenize tamamen katılıyorum. Bu soruyu soran kişinin asıl düşüncesini bilemeyiz, ancak yorum yapan birçok kişi düşünüp te dile getiremediği bu konuyu rahatlıkla konuşma fırsatı buldu. Ben Çerkes delikanlısıyım ve İslamiyet’le Çerkesliği beraber yaşıyorum.

Sağlıcakla kalın...
 

Dijan
13.01.2006

Kesinlikle Tümay Temiz'e katılıyorum. Tek gerçek Allah’tır. Zaten şimdi eskisi gibi Çerkes adetleri kalmadı. Yani en azından şehirlerde kalmadı. Çerkeslikle İslamiyet’i bağdaştıramayanları da kınıyorum. Doğruyu bulmalı ve O'na inanmalı...

Saygılarımla.
 

H. İbrahim Ölçüm
19.01.2006

Öncelikle Hatice arkadaşımızın samimi sorusundan dolayı teşekkür ediyorum ve bu soruyu çıkmaza götürenlere her zamanki gibi sadece gülmekle yetiniyorum... Adige olmak bir milliyettir, İslam ise dindir... Bunlar birbirinden farklı yollardadır… Adige kültürünü ve İslam’ın kurallarını yaşamak arasında bir seçim yapmana gerek yok bence Hatice, çünkü Adigeliğin İslam’la çelişen yanı yoktur. İslam, millet ırk renk vb.. ayırımı yapmaz, kültürünü kaybetmiş milletlere değil tüm insanlığa gönderilmiştir. Eğer Adigelikle İslam’ın aynı kulvarda gidemeyeceğini hala düşünenler varsa onlara tek tavsiyem İmam Şamil’in hayatına baksınlar… Orada gerçekleri göreceklerdir. Bugün adet diye yaptığımız birçok şeyin adetle falan alakası olmadığını onun hayatını okuduğunuz zaman göreceksiniz...

Bugün Çeçenistan’da Adigelik değil Cihad savaşıyor… Sizlerin adet diye gösterdiğiniz şeyler uydurma ve safsatadan ibarettir. Hatice hanımın yazdığını istismar ederek İslam ve Adigeliği karşı karşıya getirenler utansınlar...

Siz kabul etseniz de etmeseniz de Adigelik ve İslam aynı paralellikte yürüdü, yürüyor ve yürüyecek!

Tzereleğun
 

Tolga Gençer
19.01.2006

İbrahim arkadaşımız bana göre son noktayı koymuş. Daha önce yazdığım gibi, İslam ve milleti bir birinden ayrı etmek gerek, milletlerin yazılı olmayan yasaları vardır ki, bunlar adet ve töreleri oluşturur, cebren yaptırımı yoktur ama içerisinde bulunduğunuz yaşamakta olduğunuz toplum sizi bu kurallara uymadığınız zaman dışlayarak yaptırım uygulamış olur. Adet ve töreye uymadığınız takdirde yazılı kurallardaki yaptırımlara maruz kalmazsınız.

Somut örnek verecek olursak İslamiyet’te amcanızın kızı/oğlu size namahrem olduğu için elini dahi tutamazsınız, tokalaşamazsınız yani ama biz Kafkas milletlerinde bu yadırganacak bir durumdur, amcanızın kızı/oğlu ile tokalaşmayı bırakın hoş geldin/güle güle derken resmi durmanız dahi sizin ayıplanmanıza neden olur. Toplumsal yaptırım harekete geçer yani. Amma unutulmamalıdır ki İslamiyet’te ameller niyetlerle sabittir. Kuran’dan yola çıkacak olursak ''biz sizleri kavimler halinde yarattık ki, birbirinizi daha iyi tanıyasınız'' yani bizi renk dil ırk, millet olarak yaratan gün geldiğinde mahşer alemi kurulduğunda yine elbet bu ayrımı yapacak ve yüzeysel baktığınızda İslam’a ters görünen adetlerimizin hiç de ters olmadığı anlaşılacaktır, millet olarak olaylar derinlemesine ve bilerek bakmayı öğrenmeliyiz bence. İslam ve Adigelik bir arada yürür yürümüştür,yürüyecektir de...

Saygılar.
 

Vasfi Doğançay
19.01.2006

Merhabalar,

Bu konunun bitmemesinin en büyük sebeplerinden biri bence İslamiyet’in Çerkeslikle bağdaşmadığının ispatıdır. Tabi ki din ile milliyet ayrı. Bunu 10 yaşındaki çocukta bilir. Burada ortaya konan; dinin Çerkes kültürünü yok edip etmemesidir.

Sayın Ölçüm, Hatice hanıma Adigeliğin İslamiyet’le çelişen yanı yoktur demiş. Ardından da millet, ırk, renk ayrımı yapmaz diye eklemiş. Buna da kimsenin itirazı yok. İtiraz olunan yanı, İslamiyet’in girdiği yerde kendi kültürünü de birlikte soktuğudur. Saçından sakalından, yemek yeme şekline, aile ilişkilerinden akraba ilişkilerine kadar her alanda Arap kültürünü getirmektedir. Çünkü Muhammed Arap’tı ve herkes bilir ki, Muhammed gibi yaşamak İslamiyet’te en önemli kurallardan biridir. Yanılırsam düzeltin, onun gibi sakal uzatmak, onun gibi yemek yemek, onun gibi giyinmek vs. sünnettir. O zaman nasıl oluyor da Adigelikle çelişmiyor? Muhammed Arap kültürünü yaşayan biri, onun gibi yaşamayı ibadet sayan bir anlayış Adigelikle nasıl çelişmez? Çelişen o kadar çok şey var ki, neredeyse tümü. Burada yapılmaz istenen şey, İslam kurallarını yavaş yavaş Adigeliğe şırınga etmek.

Mesela Tolga bey ne demiş yukarda. İslamiyet’te amcanızın kızı/oğlu size namahrem olduğu için elini dahi tutamazsınız’’ Neden tutamaz çünkü namahrem. Tabii tolga bey ardından ‘’Amma unutulmamalıdır ki, İslamiyet’te ameller niyetlerle sabittir’’ diye kusuru örtmeye çalışmış. Bunların faydası yok. Ne yazarsanız yazın Adigelik ile İslamiyet çelişmektedir. Hem de hayatın her alanında. Bu sebeple zaten Adigeler hiçbir zaman tam anlamıyla Müslüman olmamışlardır.

Dünyanın hangi Müslüman milletinde görürsünüz, dua okuyup ardından amin deyip ardından içkiyi içen bir kültür? Benim tahminim Adigeler zaten sırf Ruslara inat din değiştirmiş bir millettir. Bu sebeple de hiçbir zaman dini önemsememişlerdir. İslamiyet ve Adigelik bir arada Adigelerin arzu ettiği şekilde yürümüştür, yürüyecektir.
 

Janbot
20.01.2006

Bütün yazılanları okudum. Farklı düşünsem de sayın Natho'nun yazıları çok açık, çok acı ama hepsi de gerçek... Kendisini farklı düşünmemi sağladığı için kutluyorum.
 

Tolga GENÇER
21.01.2006

Sayın Doğançay,

İslamiyet ile Çerkesliğin aynı kulvarda olamayacağını anlatmaya çalıştım, biri milliyet öteki din, daha basite indirgersek biri elma biri armut, bu nedenle ikisini aynı kefeye koyup tartamazsınız. Ayrıca dua edip amin deyip arkasından içki içmeyi Adigelik saydığınıza göre, Hacı Murat'ı, Şeyh Şamil'i, Cavhar Dudayev'i, Aslan Mashadov'u, Abrekleri, Nartları ya hiç okumadınız veya okuduysanız da yaşantılarını, dinlerini, Çerkeslik ve İslamiyet sentezini, dünya görüşlerini,ne için mücadele ettiklerini, anlayamamışsızınız. Ayrıca dediğiniz gibi Adigelik içki içmek ile sabit olsaydı, biz Kafkasyalıların yaşam tarzı ilahsız yaşantıya daha uygun olsaydı, şu an bunları konuşmuyorduk belki de.

Yani sürgün yaşamazdık, kanlarımız ile suladığımız topraklarımızdan koparılıp atılmazdık. Uzun lafın kısası, Şamil’i, Dudayev’i, Hacı Murat’ı, hepsinden önemlisi SÜRGÜN yıllarını tekrar gözden geçirmenizi tavsiye ediyorum, hala aksini iddia ederseniz hiç birimizin ''sürgün edebiyatı'' yapmaya hakkımız kalmayacaktır, keza bu tutumunuzdan ''turistik gezi için gelip Anadolu’yu çok beğenip yurt edinmişiz'' anlamı çıkacaktır.. Saygılar...
 

Vasfi Doğançay
21.01.2006

Sayın Gençer,

Yazdığım yazıyı bir daha okursanız ilk başta ben de sizin söylediğinizi yazdım. Aynen şunu yazdım: ''Tabi ki din ile milliyet ayrı. Bunu 10 yaşındaki çocukta bilir. Burada ortaya konan; dinin Çerkes kültürünü yok edip etmemesidir.'' yazım yukardadır, kontrol edebilirsiniz. Dolayısıyla elma ile armut toplanmıyor. Tam aksine birbirlerini etkilemesinler diye ayrı sepetlere koymaya gayret ediyorum. Dua edip içki içmeyi Adigelik saydığımı da nereden çıkardınız? Ne alakası var? Sizde elmaları armutlarla toplamışsınız. Yazımı bir daha okuyunuz.

En hassas noktaya geldik. Senelerce bizi Hacı Murat'ın, Şeyh Şamil'in, Cavhar Dudayev'in, Aslan Mashadov'un Adige olduğunu söyleyerek uyuttular. Bu adamların Adigelikle, Adige kültürüyle alakaları yok. Kimi Avar, kimi Çeçen Adigelikle ne alakası var? Bunların tek derdi şeriattı. Başarılı da OLAMADILAR. Kafkasya'da din yaşanamaz. Xhabze bin yıldır buna engel oldu, hala da oluyor. Ben en ince detayına kadar SÜRGÜN YILLARINI incelediğim için zaten yukarıdaki yazdıklarımı yazıyorum. Esasında sizin iyi incelemeniz lazım.

Sürgün anında cepheyi terk etmeleri ve Osmanlı'ya biat etmelerini söyleyenler bu mollalar değil miydi? Millet açlık ve susuzluktan kırılırken bunlar değil miydi ''padişahım çok yaşa'' diyen? Tarihi iyi okuyalım sayın Gençer, sürgün öncesi Adigelerin başına çorap ören mollalar, şimdilerde Çeçenlerin başına çorap örüyor. Bizimkiler ayamadılar, temennim Çeçenler ayarlar.
 

Misafir
21.01.2006

Sayın Doğançay;

Adigelerle, Avarlar ve Çeçenler arasındaki farkı belirtmeniz mümkün mü acaba? 'Adige diye uyuttular' gibi bir deyimi kullanabilmenizin gerekçesini de hiç anlayabilmiş değilim. Uyutup da ne yapmışlar size? Açıklamanızı bekliyorum.

Saygıyla.
 

Guğoj Sami
21.01.2006

Maf,

Allah (c.c) insanlara akıl ve irade vermiş. Her birey yolunu seçmekte özgürdür. Bir başkasının saygı duyduğunu kimsenin küçümsemeye hakkı yoktur. Herkesin dini ve inancı kendine göre kutsaldır. Fikir yürütmek için bilgi sahibi olmak gerekir. Elhamdülillah Müslüman’ım ve Adige'yim.

Maf Nıbjeuğxer
 

Tolga Gençer
23.01.2006

Sayın Doğançay,

Yazınızı sanırım sizin tekrar incelemeniz gerekmekte, ''dünyanın hangi Müslüman milletinde, dua edip amin deyip arkasından içki içen bir kültür görürsünüz'' aynen aldım yazınızı, bu bizim kültürümüz mü? Birleşik Kafkasya idealinde bir Kafkasyalıyım ben, ütopya olarak algılasa da bunu bazı soydaşlarımız ben bu ideal uğrunda mücadele etmekteyim, o molla diye nitelendirdiğiniz, Kafkasya’yı olmadık sıkıntılara soktuğunu iddia ettiğiniz zatlar (Şamil, Dudayev vs) benim de mensubu olduğum bu ideal uğruna savaştıklarına inanıyorum. Aksini de kimse iddia edemez, en azından bizden bir adım öndeler. Bu uğurda ata yurdumuzda savaşmaktalar, savaşmışlar ve hayatlarını bu yolda harcamışlar.

Ben de bir Karaçay’ım, Adige değilim. Size göre bunları bu site de yazmaya benimde hakkım yok öyle ise. Ben bu konu başlığını tüm Kuzey Kafkas halklarının adet ve töresi ve İslamiyet veya başka bir din olacak algıladım ve bu doğrultuda konuşmaktayım. Günümüz Adige bayrağındaki yıldızların anlamını ve temsil ettikleri Kafkas toplumlarını belki de ben yanlış biliyorum (!) Adige olduğumu iddia etmiyorum Karaçay’ım. Ancak Adige bayrağını mensubu olduğum idealin Bağımsız Birleşik Kuzey Kafkasya'nın yıldızların anlamları bağlamında, simgesi olarak görmekteyim. Bu açıdan konuya baktığımda ise konu başlığını İSLAMİYET Mİ KAFKASYALILIK MI olarak algıladım. Benim bu algıladığım şekilde algılarsak sanırım hem fikiriz, ancak mikro anlamda sadece Adigelik olarak algılarsak tarih de göstermektedir ki siz haklısınız. Nalçik olaylarını bir başka başlıkta Kayseri Derneği’nin kınama yazısını düşünürsek siz haklısınız. Tarihte Kabardey Prensesi Setanay Guaşe’nin Rus Çarı ile evlenebildiğini düşünürsek siz haklısınız. Tarihler boyu Çerkezlik ve İslamiyet bir arada yaşamıştır, yaşayacaktır. Çerkezliğin ve ya Adigeliğin istediği için değil şahısların istediği gibi yaşandığı da olmuştur.

Saygılar...
 

Kamelya Acba
23.01.2006

Merhaba Hatice,

Anlamadığım nokta neden seçmek zorundasın, Adige bir din mi? Hayır değil. Örf ve adetlerini yaşamakta ne kusur var? İslam buna hayır mı diyor? Ben Adige değilim ama dinimi, ecdadımın örf ve adetleri ile bağdaştırmayı gayet rahat gerçekleştirebiliyorum. Bunda hiç bir zorluk görmüyor ve hissetmiyorum.

Saygılar.
 

Keç' Yasin Durmaz
25.01.2006

Ne İslam’ın getirdiği imanı ne de akla mantığa uygun geleneklerimizi terk edemeyiz! JEBAĞI.
 

Tyttowgo
28.01.2006

İslam dini ve halkların örfü iç içedir. Müslüman bütün toplumla da Arap, Türk, Kürt, Afgan millet fark etmez, kültür ve din arasında bir sentez söz konusudur. ANCAK DİN İNSANIN DÜNYAYA GELİŞ GAYESİDİR. BU YÜZDEN DİN VE ÖRFÜN ÇAKIŞTIĞI NOKTADA, ÖRF ORTADAN KALKAR. HERHANGİ BİR ÇAKIŞMA YOKSA, ZATEN SORUN YOK DEMEKTIR.
 

Yakup Çerkez
29.01.2006

Bu konuyu tartışmanız bile mantığımın sınırlarının zorlanmasına yetti. Ya nasıl böyle bir şeyi tartışırsınız hala aklım almıyor? Ben YAKUP ÇERKEZ olarak böyle bir şeyin tartışılmasından dolayı sizleri esefle kınıyorum.

Eğer Çerkeslik mi Müslümanlık mı diyorsanız, tabi ki Müslümanlık derim ve bu konuda da Çerkesliğimi ezer, geçerim.

Selametle Müslüman Çerkesler.

 
sayfa  1    2    3    4    5    6    7    8    9