...................
...................

ÇERKES HALKININ ETNO-HİSTORİK SÖZLÜĞÜ

Dr. Batıray Özbek Yedic

                         
...................
 
...................
......

A     B     C     Ç     D     E     F     G     H     I    

 
İ     J      K     L    
M
   N    O    Ö     P     Q     R    

S    Ş      T    Tl
    U     V     W    X    Y     Z

.

Notlar:
1) Terimlerin çeşitli dillerde yazılışları /  işareti ile ayrılmıştır Adige/Adghe vs. gibi
2) Sözcüklerin yazılışında Latin ve Kiril harfleri kullanılmış ve .-  işareti ile ayrılmıştır. Adige-Адыгэ
3) Yabancı kaynaklı sözcüklerin Türkçe okunuşları parantez içinde yazılmıştır; Schapsugh (Şapsuğ)
4) Kesme işaretinin alfabetik sıralamada önem verilmemiştir.

 

Tlape tevuç- Лъапэ тэуцу.  Çocuk yürümeye başlayınca bir odaya yuvarlak anenin üstüne bir çok eşyalar konur. Çocuk içeri bırakılır ve anenin etrafında üç kez dolaştırılır ve eşyalar seçtirilir. Seçtiği eşyaya göre  bir mesleği olacağına inanılırdı.


Bazı Adige kabilelerinde bu merasimi sadece kadınların yürüttüğünü ve erkeklerin katılmadığı şeklinde anlatılmaktadır.

 

Tlchonç-Лъхъонч, Adige ocaklarında devamlı olarak asılı olarak kalan ve Şovenin asılı durduğu zincir. Bu zincirin Adige sosyal yaşamında çok anlamlı bir özelliği ve değeri vardır. Bu zincire dokunan kimse, kanlı olsa da o aile tarafından adapte edilmiş olur ve kendi çocukları gibi kabul edilir, korunur yedirilir, içirilir  hatta düşmanlarına karşı korunurdu.

 

Tletzerıqo Harun, İstanbul'daki Çerkes Teavün Cemiyeti'nin direktifleri  ile 1911'de tarihi Adigey'de Bıyhakoyyaç köyüne yerleşerek ve orada okul açarak eğitim veren patriot bir Adige. bkz. Krasne Kuban.

 

Tleşu-Лъэшу, fren

 
A     B     C     Ç     D     E     F     G     H     I    

 
İ     J      K     L    
M
   N    O    Ö     P     Q     R    

S    Ş      T    Tl
    U     V     W    X    Y     Z